Comeos, de federatie van handel en diensten, en Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, kijken terug op een geslaagde soldenmaand. De verkoop in de winkels steeg met ruim 5% en online zelfs met 22%. Dat laatste was vooral te danken aan de extreme temperaturen.

Vandaag zijn de zomersolden officieel voorbij. Tijd dus om de balans op te maken. Comeos en Mode Unie kijken terug op een geslaagde maand.  De verkoop in de winkels steeg met ruim 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar het echte succeskanon was online, waar er een stijging van maar liefst 22% werd geregistreerd.   “Door het mooie zomerweer hadden consumenten zin om zomeritems te shoppen en dat zien we duidelijk in de verkoopcijfers. Vooral echte hoogzomeritems zoals lichte topjes, rokken, shorts en sandalen deden het goed. De lingeriesector had de beste solden, met een grote verkoop van zowel badmode als lingerie”, verduidelijkt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Te warm voor fysieke winkels

De afgelopen maand had België ook af te rekenen met een serieuze hittegolf. Iets wat niet altijd even positief uitdraaide voor de handelaars. Op de twee warmste dagen, waar het kwik op sommige plaatsen boven de 40 graden steeg, zag Mode Unie een forse daling in de verkoop. Algemeen genomen was er een daling in de verkoop van -40% op deze dagen. Heel wat modezaken pasten hun openingsuren dan ook aan op deze dagen of sloten de winkel. Daarnaast probeerden handelaars klanten zo veel mogelijk verkoeling te bieden dankzij gratis frisse dranken, airco en ijsjes, waardoor de consument zelf niet veel last had van de hittegolf.

Hittegolf boost online verkoop

Toch was de hittegolf zeker geen slecht nieuws voor alle verkoopkanalen. Online steeg de omzet immers met maar liefst 22%. “Voor de meeste Belgen was het wellicht iets te warm om buitenshuis te gaan winkelen tijdens de extreme maar ze deden dat wel allemaal online, wellicht daarom zien we dat de verkoop online met 22% is toegenomen. Bij sommige kledingketens waren er zelfs uitschieters tot ruim boven de 30%. Dat is een bijzonder sterke stijging die we nog niet eerder hebben gezien”, vertelt Kathy Bergen, sectormanager Fashion bij Comeos.

  “Het positieve soldencijfer is zeker en vast een opsteker voor de sector. Na een slechte voorjaarsverkoop met een omzetdaling van -4,7% schatten de moderetailers de solden licht negatief in. Een afsluit met +5% in de winkels en +22% online is dan ook goed nieuws om de verkoop van het zomerseizoen af te sluiten”, besluit Mode Unie.