Verpakken kan duurzamer in e-commerce vindt fabrikant Smurfit Kappa. CEO Benelux Erik Bunge schetst duurzame ontwikkelingen en legt uit wat een unboxing moment is en hoe het bijdraagt tot een betere klantenbeleving. 

Waarom is verpakking zo belangrijk in e-commerce? 

E-commerce is in essentie: een goed verpakt product tijdig en onbeschadigd op het juiste adres leveren. De verpakking speelt een belangrijke rol op het gebied van productbescherming en logistieke efficiëntie, en niet op de laatste plaats voor de klantervaring. In dit proces is nog veel ruimte voor verbetering. Zo zijn veel producten verpakt in een veel te grote doos.

Welke duurzame verpakkingstrends ziet u in e-commerce?

Gelukkig neemt de vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen toe. Voorbeelden van duurzame verpakkingsoplossingen zijn paper based oplossingen als alternatief voor minder duurzame materialen, verpakkingen die volledig van één materiaal gemaakt zijn – mono materiaal – en daarom makkelijk te recycleren, papieren alternatieven voor bubbeltjesplastic en golfkarton of honingraatkarton in plaats van piepschuim om het product vast te zetten. 

Ook groeit het aantal marktplaatsen zoals Amazon of bol.com. Dergelijke marktplaatsen werken meer dan eens met richtlijnen waar verpakkingen aan moeten voldoen. Het meest bekende voorbeeld is Amazon met hun FFP (frustration free packaging) waarbij certificering vereist is. Omdat wij gecertificeerd zijn om verpakkingen op deze vereisten te testen, zijn wij in de positie klanten daarbij te ondersteunen. 

U gaf eerder aan dat de verpakking een belangrijke rol speelt in e-commerce. Wat bedoelt u precies?

Een e-commerce pakket moet aan veel eisen voldoen. Neem de productbescherming. Een e-commerce pakket ondergaat veel handelingen vanaf het verpakken tot aan de bezorging, waardoor het product goed op zijn plaats gehouden moet worden in de verpakking. Is dit niet op de juiste wijze verzorgd, loop je kans op beschadigde producten die rechtstreeks teruggaan naar de afzender. Niet duurzaam en een flinke kostenpost. Maar je mag ook niet te veel (opvul)materiaal gebruiken, dat is óók niet duurzaam. Uiteraard zijn daar slimme oplossingen voor, zoals een golfkarton interieur in een verpakking dat het product vastzet. 

Zoals gezegd, is een optimale klantervaring essentieel. Daarom is unboxing erg belangrijk: het moment waarop de klant de zending uitpakt. Veel bedrijven proberen deze ervaring positief te maken door een bijzondere bedrukking aan de buiten- en/of binnenkant en een persoonlijke boodschap. Deze branding alleen is echter niet voldoende. Als klant word je niet vrolijk van een pakje dat je moet openscheuren met schaar en mes waarna je blijft zitten met een berg vulmateriaal. 

Een andere factor is de staat waarin het product verkeert bij het openen. Ik ben erg trots op onze samenwerking met Rollor Technology. Zij zagen in dat het op sommige momenten essentieel is dat een kledingstuk kreukvrij bij de klant arriveert, denk bijvoorbeeld aan een trouwpak of feestjurk. Met de Rollor verpakking wordt een kledingstuk als een soort sushirol in de verpakking gerold. Het resultaat is een efficiënte verpakking, met optimale drukmogelijkheden, waarbij een positieve unboxing experience praktisch gegarandeerd is.

Op de sociale media delen mensen hun ervaringen bij het openen van pakketjes. Kijk maar naar de talloze unboxing video's op YouTube. Naast het effect van een originele en verrassende verpakking op herhaalaankopen, wordt hier ook de kracht social media duidelijk.

Welke kansen ziet u op het vlak van duurzaam verpakken in e-commerce?

Er zit nog een enorm verbeterpotentieel in het verduurzamen van verpakkingen. Als Smurfit Kappa spannen wij ons in om bedrijven te stimuleren meer duurzame materialen te gebruiken, zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken en het de consument zou eenvoudig mogelijk te maken de verpakking te recycleren.

Dan heb ik het nog niet gehad over de impact in de supply chain. Kort gezegd heeft een optimaal verpakkingsportfolio niet alleen effect op de duurzaamheid van een onderneming, maar ook op de efficiëntie.

Meer weten?

Ga naar www.smurfitkappa.be

Klik hier!