Sligro en Heineken willen nog voor het einde van het jaar een strategische samenwerking aangaan. De groothandelaar zou de logistiek en de distributie van bier en cider aan de horeca in Nederland overnemen. Ook de activiteiten van Heineken in de drankengroothandel zouden worden verkocht aan Sligro Food Group. België is geen onderdeel van de deal.

Volgens de woordvoerder van Sligro is er een verregaand akkoord. “De intentie is om in het najaar tot een definitieve deal  te komen”, zegt hij. Het is de bedoeling dat Sligro de logistieke activiteiten van Heineken voor de Nederlandse horeca gaat uitvoeren. Dit houdt in dat Sligro de bier- en ciderbestellingen zal verwerken, opslaan en leveren. “Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor de horecaklanten”, aldus de groothandelaar.

Daarnaast zou Heineken de groothandelsactiviteiten van het overige food en non food assortiment, waaronder frisdranken, waters, sterke drank, wijnen, thee en koffie, aan Sligro verkopen.

Na deze transactie zou de groothandelsomzet van Sligro met zo’n 150 miljoen euro per jaar groeien. Het bierconcern bezorgt bij circa 18.000 klanten, Sligro heeft er zo’n 25.000. Het idee achter de samenwerking is dat de horeca liever heeft dat zijn bier en voedingsproducten in een keer bezorgd wordt.

Door de samenwerking zouden de distributiecentra voor de horeca van Heineken overgeheveld worden naar Sligro. De biergroep heeft  13 distributiecentra in Nederland en Sligro heeft er acht. De overnemer zou de komende jaren 80 tot 100 miljoen euro investeren in het gemeenschappelijke distributienetwerk.

 

België niet betrokken

Sligro is sinds een goed jaar ook in België actief, via de overname van de groothandelaar JAVA Foodservice.  Volgens het jaarrapport van Sligro heeft de groep dankzij deze aanwinst nu een marktaandeel van ongeveer 3% in ons land. “Wij  behoren daarmee tot de top vijf spelers in de nog zeer 'gefragmenteerde' Belgische markt”, klinkt het.  Begin 2017 nam de Nederlandse beursgenoteerde groep ook de Belgische horecagroothandel ISPC over.  Die transactie werd overigens op 2 mei officieel afgerond. Wat het huidige marktaandeel is, is nog niet medegedeeld.

Ondanks deze aanwezigheid is België geen onderdeel van de deal met Heineken. “De voorgenomen samenwerking heeft enkel betrekking op de horeca in Nederland en niet in België”, zegt Wilco Janssen, de woordvoerder van Sligro.  Hij vermeldde nog dat de opening van een eerste vestiging volgens de eigen Sligro-formule nog steeds voor later dit jaar gepland blijft.

Volgens Zita Schellekens, de woordvoerster van Heineken, blijft de logistiek voor de horeca in België zoals ze nu is. “Die wordt georganiseerd door onze werkmaatschappij Maes”, zegt ze. Sinds 2008 bezit de Nederlandse groep de brouwerij Alken-Maes.