Shelvin, een app die 23 september het licht zag, helpt om de verspreiding van nieuwe producten bij franchisewinkels te bevorderen. Gondola sprak met medeoprichter Christophe Mangez, die ons vertelde over het concept en de werking van de app.

Over het algemeen duurt het verschillende maanden voor een nieuw product zijn intrede doet in een winkel. Een lang en moeizaam proces voor leveranciers die maar een ding willen: hun producten zo snel mogelijk in de rekken zien liggen. Dankzij de app Shelvin is die wachttijd fors verminderd, want voortaan liggen nieuwe producten in minder dan 2 weken in de winkels. Christophe Mangez, die al verschillende jaren ervaring heeft in de consumptiesector, en Guillaume Vankerbergen, gespecialiseerd in ICT, lanceerden de start-up 6 maanden geleden. 

“We hebben een app ontwikkeld die maandagochtend een lijst met nieuwe producten naar de winkels stuurt. Die lijst blijft twee weken online, tot de zondag van de tweede week”, vertelt Christophe Mangez, medeoprichter van Shelvin. Winkels hebben dus twee weken de tijd om het product te bestellen bij hun aankoopcentrale. Dat doen ze simpelweg door de barcode van het product te scannen, het twee dagen later te ontvangen en het vervolgens in de winkelrekken te plaatsen. Als ze het product binnen de twee weken in de rekken plaatsen en een foto ervan indienen bij de app, krijgen ze het bedrag dat rechts bovenaan aangegeven staat in de app uitbetaald. Franchisenemers betalen als ze producten snel aan hun gamma toevoegen? Een originele manier om winkels sneller te laten bestellen. “Op de app plaatsen we enkel de nieuwe producten van leveranciers waar we een akkoord mee hebben. Al beweren we zeker niet dat we alle nieuwe producten die momenteel op de markt zijn aanbieden”, vervolgt onze gesprekspartner.

Onderzoek

Christophe Mangez werkte ook al bij zijn vorige werkgever aan hetzelfde onderwerp. “Bij Mars heb ik geprobeerd om met interne tools een manier te vinden om nieuwe producten sneller in de rekken te laten verschijnen. Mars stond daar voor open, dus hebben we verschillende opties getest. Maar we hebben geen oplossing gevonden, want vaak duurde het nog 3 à 4 maanden.”