Tony’s Chocolonely boekte vorig jaar een recordomzetgroei van 23%. In totaal klokte de omzet af op 150 miljoen euro. In België groeide de omzet nog steviger (+41%). Onder meer Hema en Jumbo sloten zich bij het bedrijf aan. Tegelijk was er een verlies van 2,7 miljoen euro.

Tony’s Chocolonely schrijft de stevige omzetgroei vooral toe aan de lancering van Tony's Lil' Bits in het bite size-segment en een sterke omzetgroei in het VK, de VS, Duitsland en België (+41%). Het bedrijf blijft vooruit investeren om zijn groeimomentum in meerdere markten vast te houden, weerspiegeld in een EBIT (verlies) van -€2,7 miljoen. De onderneming verstevigde zijn balans door een investering van €20 miljoen van bestaande aandeelhouders in juni vorig jaar, waaronder bij het Belgische investeringsfonds Verlinvest. Tony’s Chocolonely kreeg er het voorbije jaar ook twee belangrijke retailpartners bij: Hema en Jumbo. Zij kopen de cacao voor hun huismerk- en seizoenchocoladeproducten voortaan in via Tony’s Open Chain. Aldi, Ahold Delhaize en Plus waren al partners.

Tony’s Chocolonely wil een einde maken aan kinderarbeid, illegale arbeid en alle vormen van uitbuiting in cacao en presenteert ook op dat vlak zijn resultaten. Meer dan 17.000 boeren (20% meer dan vorig jaar) de prijs voor een leefbaar inkomen voor alle cacao die zij verkochten aan Tony's Open Chain. Boeren uit Côte d'Ivoire die cacao leveren aan Tony's Open Chain zagen hun cacoa-inkomen in 2022-2023 stijgen met 51%, via de premies die daarvoor betaald zijn. Via Tony's Open Chain ontvangen op dit moment 17.740 boeren deze hogere prijs: dat zijn bijna 3.000 meer boeren dan vorig jaar (+20%). Daarnaast ligt het percentage kinderarbeid significant lager bij de partnercoöperaties waar Tony's Open Chain mee samenwerkt: 10,5% vs. het industriegemiddelde van 46,7%.