2021 was een recordjaar voor Duvel Moortgat. Niet alleen steeg de omzet tot 505 miljoen euro, ook de nettowinst nam toe tot 78 miljoen euro. Dat blijkt uit de recent gepubliceerde jaarrekening van Duvel Moortgat.

Ondanks dat Duvel Moortgat, bekend van merken als Duvel, Vedett en La Chouffe, een serieuze tik heeft gekregen door de coronapandemie, is het bedrijf weer aan de betere hand. De omzet van het bedrijf steeg in boekjaar 2021 van 433 naar 505 miljoen euro. Dat is meteen ook meer dan in 2019, toen de omzet nog 501 miljoen euro bedroeg. Daarnaast steeg de brutobedrijfswinst van 119 naar 148 miljoen euro, 2 miljoen meer dan in 2019. De nettowinst nam op zijn beurt toe van 52 tot 78 miljoen euro, een pak meer dan de 66 miljoen euro in 2019. In totaal verkocht de groep zo’n 2,2 miljoen hectoliter bier, 14% meer dan het jaar ervoor. Daarbij zijn de Verenigde Staten (0,8 miljoen hectoliter) en België (0,5 miljoen HL) de grootste afzetmarkten.

“Duvel Moortgat groeit gestaag. Het is een financieel gezonde groei, ook in 2021”, klinkt het bij het bedrijf. “De investeringen voor een bedrag van 31 miljoen euro illustreren bovendien dat Duvel Moortgat proactief naar de toekomst kijkt en voortdurend werkt aan expansie en aan kwaliteitsverbeteringen.”

2022: moeilijk aankoopjaar

Of het bedrijf de goede resultaten ook dit jaar kan verderzetten is nog maar de vraag, gezien de toenemende inflatiedruk, de energieprijzen die de pan uitswingen en de moeilijk te verkrijgen grondstoffen. “Onze elektriciteit (80% ingedekt voor 22-23-24) en aardgas (100% ingedekt voor 22-23-24) werd tijdig ingekocht zodat de effecten erg beperkt zullen zijn”, klinkt het geruststellend in het jaarverslag. “ Maar we verwachten wel een moeilijk aankoopjaar wat betreft mout oogst 2022, gezien de ontwikkelingen op geopolitiek vlak.”