Het is weer zo’n jaarlijks evenement waar reikhalzend naar wordt uitgekeken en dankzij NielsenIQ kunnen we ook dit jaar weer de gegeerde FMCG-poster brengen, die de evoluties in de FMCG-categorieën beschrijft.

Het is niet verbazend dat private labels veel sneller groeien dan de merken: in totaal +10 procentpunten, en bij non-foodproducten is er zelfs 14 procentpunten verschil in groei. Aangezien we enkel over de verkoopcijfers beschikken, moet er natuurlijk rekening gehouden worden met de sterke prijsstijgingen in zowat alle categorieën. De categorieën met de grootste prijsstijgingen zijn: 

  • Dairy: +18,4%
  • Petcare: +17,1%
  • Salted snacks: +16,2% 
  • Bakery & toast: +15,3% 
  • Sweet snacks: +14,5%

Enkel bij de alcoholische dranken en warme dranken blijft de prijsstijging net onder de 10% (bron: NielsenIQ price tracker - W24 2023).