Van de tien grootste voedingsbedrijven ter wereld is Unilever het meest duurzame. Het FMCG-concern achter merken zoals Lipton, Knorr en Dove staat op één in de Behind the Brands-ranglijst van Oxfam.

Om consumenten te informeren en de grootste voedingsbedrijven aan te zetten hun beleid te verduurzamen, startte Oxfam in 2013 met Behind the Brands, een campagne waarin de tien grootste levensmiddelenproducenten beoordeeld worden op vlak van duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking. Oxfam geeft de tien grootsten (Nestlé, Coca-Cola, Kellogg's, Mars, Unilever, PepsiCo, Mondelez, Danone, Associated British Foods en General Mills) punten op zeven thema's: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en waterbeheer. 

Unilever op 1

Het duurzaamste bedrijf is volgens Oxfam dit jaar Unilever, dat Nestlé inhaalt. “Unilever is de kers op de taart: ze scoren het hoogst. Er blijft wel ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van vrouwen”, klinkt het. Coca-Cola staat op de derde plaats, want er is volgens Oxfam nog werk aan het beleid voor de boeren. Kellogg's toont van alle bedrijven de meeste verbeteringen sinds 2015. Aan arbeidsrechten moet nog wel veel gedaan worden, meent Oxfam. Het strengst is de organisatie voor Danone. “Het bedrijf doet bijna niets voor land, vrouwen, boeren en arbeiders", klinkt het ongemeen hard.

 

De volledige top 10 ziet eruit als volgt:

1. Unilever2. Nestlé3. Coca-Cola4. Kellogg's5. Mars6. PepsiCo7. Mondelez8. General Mills9. Associated British Foods10. Danone