De gewestregeringen hebben een nieuwe lijst goedgekeurd van voertuigcategorieën die de kilometerheffing voor vrachtwagens niet moeten betalen. De ambulante handelaars, zoals de marktkramers, zijn daar niet bij. Unizo vraagt voor hen daarom investeringssteun.

Vanaf 1 april geldt op de meeste Belgische wegen een kilometerheffing voor alle vrachtwagens boven de 3,5 ton. Oorspronkelijk waren er enkel ontheffingen voor de brandweerwagens, de vrachtwagens van het leger en van de civiele bescherming, de ambulances en dergelijke voorzien. Ook de landbouwvoertuigen die enkel ingezet worden in de landbouw, de tuinbouw, de visteelt en de bosbouw, moeten de kilometerheffing niet betalen.

Meerdere sectoren vroegen een herziening van de lijst. De drie gewestregeringen hebben vorige week daarmee ingestemd, maar ze zijn bijzonder streng gebleven. Enkel de voertuigen die eigenlijk zuivere werktuigen zijn (zoals mobiele kranen, betonpompen zonder mixer, bulldozers, enz.), testvoertuigen met een ZZ-plaat, oldtimers en trucks van rijscholen, zijn nu ook vrijgesteld.

 

Geen ontheffing voor marktkramers

Dat betekent dat meerdere voertuigcategorieën waarvoor een uitzondering werd gevraagd, niet zijn weerhouden. Dat zijn onder andere de vrachtwagens van marktkramers, ambulante winkels, ‘frituristen’ en foorkramers, vrachtwagens van maneges voor paardenvervoer, e.d.m.

Volgens Unizo zal dat vooral voor de marktkramers een probleem zijn. “Er zijn heel wat bedrijven met voertuigen die geen goederen vervoeren, maar wel materiaal dat nodig is om diensten of goederen te kunnen verkopen, zoals de marktwagens. De marges voor marktkramers zijn sowieso al laag. De kilometerheffing is voor hen een serieuze financiële opdoffer”, stelt Karel Van Eetvelt, topman van de vereniging, in een reactie.

Investeringssubsidie

Hij vraagt dan ook dat een gedeelte van de opbrengst van de kilometerheffing zou worden aangewend om een investeringssubsidie voor milieuvriendelijkere voertuigen te financieren. “Omdat de Vlaamse Regering voor deze groep ondernemingen geen uitzondering wil maken, vraagt UNIZO nadrukkelijk om een investeringssubsidie te voorzien. Op die manier kunnen marktkramers investeren in nieuwe en milieuvriendelijke wagens en zijn de tarieven voor de kilometerheffing lager,” zegt hij. 

“De Vlaamse regering voorziet momenteel om 100 miljoen euro extra te investeren het wegennet en 40 miljoen euro voor compensaties. Unizo vraagt meer duidelijkheid over hoe die 40 miljoen zal besteed worden. Volgens ons moeten die als compensatie naar de bedrijven gaan,” aldus Van Eetvelt tot slot.