Door elkaar geschud door de opeenvolgende crisissen, maar meer dan ooit vooruitgestuwd door technologie, is de retailsector in volle (r)evolutie. “De gezondheidscrisis is voor veel spelers een wake-upcall geweest”, zegt Julien Theys, managing partner bij Agilytic. Wat volgt is een gedeeltelijk overzicht van de marketingtrends van vandaag en de in de toekomst geplande veranderingen.

De crisissen die de retail treffen volgen elkaar snel op, maar zijn niet allemaal identiek. Na de meest acute fase van de coronapandemie zijn het nu de stijging van de energie- en grondstoffenprijzen en, meer in het algemeen, de inflatie die de retail door elkaar schudden. “De retail is aan het veranderen, nu misschien nog meer dan vroeger”, aldus Fons Van Dyck, hoofd van brandingbureau Think BBDO. “De sector werd eerst geconfronteerd met de gezondheidscrisis, nu klopt de economische recessie aan onze deur. En niemand kan met zekerheid zeggen wat de toekomst zal brengen. Maar zoals bij elke crisis zullen er ook nu weer winnaars en verliezers zijn. De retail zal daarop geen uitzondering vormen.”