De Franse kruidenier Nous, die vecht tegen voedselverspilling door eetbare producten te verkopen die niet voldoen aan de norm, breidt uit. Op 6 november opende het zijn nieuwe winkel in Parijs en in 2021 staat zelfs een eerst vestiging in België op de planning! 

Na 5 winkels in Bretagne en Normandië, opende Nous, de kruidenier die vecht tegen voedselverspilling en die in mei 2018 het licht zag, zijn nieuwe winkel in Parijs. In het verkooppunt vinden klanten producten die niet meer verkocht worden in supermarkten. Daarbij gaat het onder meer om productieoverschotten en ‘lelijke’ producten die beschadigd zijn of die niet conform zijn aan de norm, en die tot 30% goedkoper verkocht worden dan bij de traditionele supermarkt. 

Ter verduidelijk, de producten die Nous verkoopt zijn nog perfect eetbaar, maar mogen om commerciële redenen niet meer verkocht worden in de gewone supermarkt. “Het gaat daarbij om te grote kolen, wortelen die wat krom zijn, appels met vlekken, slecht gesorteerde eieren die 48 gram wegen in plaats van de standaard 53 gram. Maar even goed slecht gesneden chorizo die vacuüm verpakt is, yoghurt waarvan de vervaldatum bijna nadert, een camembert die een beetje hol is, een shampoo die op het einde van het assortiment is, of producten die te veel werden geproduceerd of die een fout hebben op de verpakking”, vertelt Vincent Justin, medeoprichter van Nous, in Le Parisien. 

Met dit concept wil Nous de strijd tegen voedselverspilling rechtstreeks aangaan: het bedrijf wil immers de consumptiegewoontes van mensen wijzigen door hen een meer verantwoorde consumptie aan te bieden.

De nieuwe winkel in Parijs vereiste een investering van 450.000 euro, maar kreeg daarnaast ook een subsidie van 200.000 euro van de stad Parijs.  “We hebben gereageerd op een oproep voor projecten van Alimentation pour Tous (Voeding voor Iedereen), dat als doel heeft om in populaire wijken kwaliteitsvoeding aan te bieden”, vervolgt Vincent Justin aan LSA. 

Aandacht trekken via humor

Nous probeert de aandacht van de consument op een wel erg ludieke manier te trekken. Zo vinden we slogans als “Heeft u mijn vervaldatum gezien? Het perfecte alibi om vrienden uit te nodigen voor een aperitief”, “De ogen van mijn fabrikant waren groter dan zijn maag. Daarom heeft hij te veel van mij gemaakt” of “Ik ben net zo gek als een komkommer, maar dat blijft tussen ons”. In deze winkel van 250 m2 vinden klanten zo’n 700 producten die niet aan de opgelegde voedingsnorm voldoen.