Elke producent moet voortaan aan elke productafbeelding een productfiche conform de GS1 richtlijnen toevoegen. Deze verplichting was gepland voor 1 januari van dit jaar, maar is uitgesteld tot 1 mei. 

Door de ontwikkeling van marketingtoepassingen en onlineverkoop is de aanwezigheid van productafbeeldingen veel belangrijker geworden. De beschikbaarheid en de kwaliteit ervan zijn onvoldoende. Zonder een standaardformaat is de uitwisseling van beelden inefficiënt. Daarom hebben de vertegenwoordigers van de FMCG-, doe-het-zelf-, tuin- en diersectoren besloten om de specificaties en regels voor de uitwisseling van productafbeelding, zoals gedefinieerd door GS1, over te nemen.

Concreet betekent dit dat elke producent verplicht is om aan elke productafbeelding die via het GDSN-netwerk wordt uitgewisseld, een productfiche conform de GS1 richtlijnen toe te voegen. Oorspronkelijk ging deze nieuwe regel normaal op 1 januari in werking, maar veel merken voldeden nog niet aan de nieuwe richtlijn: slechts 48,4% van de producten voldoet momenteel aan deze verplichting. Daarom is de deadline uitgesteld naar 1 mei. Vanaf 1 mei 2021 verwachten retailers ten minste één productafbeelding voor ieder product in GDSN. En dit is niet zomaar een vage optie voor hen. Hun gegevenscatalogi zijn rigoureus georganiseerd om een schat aan bestaande productgegevens te verzamelen en te integreren, en om de exploitatie van de inhoud ervan in verschillende contexten mogelijk te maken. Voor nieuwe producten op de markt moeten de afbeeldingen voldoen aan de GS1-richtlijnen die in oktober 2020 zijn bijgewerkt. Bestaande producten mogen tot 1 januari 2023 voldoen aan de vorige versie van de richtlijnen.