Na zijn vertrek uit de Europese aankoopcentrale AgeCore maakte Intermarché zich op om een nieuwe centrale op te starten met zijn Franse rivaal Casino. Die nieuwe aankoopcentrale is er nu en draagt de naam Auxo. Samen strijden ze, zoals de bekende slogan van de Musketiers luidt, tegen het dure leven.

Het begin van het schooljaar is een bijzonder moment voorde grote leveranciers van Intermarché en Casino: ze moeten voortaan het adres kennen van Auxo, de gemeenschappelijke aankoopcentrale die de twee supermarktketens in het leven geroepen hebben, nadat Edeka en Intermarché vertrokken uit AgeCore, de Zwitserse aankoopcentrale die ze deelden met Colruyt, Coop Suisse, Conad en Eroski. Auxo is in de praktijk een constructie die op twee plekken te vinden is en drie verdiepingen telt. In Massy, in de regio Parijs, is er tegelijk Auxo Achats Alimentaires, waar Intermarché eerder de leiding heeft, en Auxo Achats Non-Alimentaires, waar Casino vooral het heft in handen heeft. Samen zijn Intermarché en Auchan goed voor 26% van de Franse markt in 2021. Er is tenslotte een derde structuur die in Brussel te vinden is: Global Retail Services, in Chaussée de La Hulpe, dat de commerciële akkoorden tussen internationale leveranciers zal beheren, gezien Intermarché aanwezig is in België, Portugal en in Polen, terwijl Casino aanwezig is in Brazilië, Colombia, Argentinië en Uruguay. 

Samenwerkingen op lange termijn

“Auxo Achats Alimentaires, Auxo Achats Non-Alimentaires en Global Retail Services zullen met een beperkt aantal leveranciers samenwerken, die elk afzonderlijk een belangrijk gewicht vertegenwoordigen in heel wat productcategorieën”, aldus de twee retailers in een persbericht, die aangeven dat ze met hun leveranciers een relatie willen aanknopen over een vrij lange periode (vijf jaar). Dat is een stuk langer dan de twee jaar die zowat de norm zijn bij grote Europese aankoopallianties. Bedoeling is om meer stabiliteit te creëren en betere en efficiëntere samenwerking mogelijk te maken.

Gescheiden prijspolitiek

Auxo, de naam van een Griekse godin die gelinkt is aan de teelt van planten, heeft garanties moeten geven aan de Franse mededingingsautoriteit dat het niet zou wegen op de aankoopvoorwaarden bij KMO’s en landbouwers, die vandaag sterk omkaderd zijn in Frankrijk. De commerciële politiek van de twee groepen moeten gescheiden blijven, zodat er geen prijsafspraken gemaakt worden. De twee nieuwe partners moeten zeker tonen dat ze het vertrouwen waard zijn nadat Intermarché door de Franse autoriteiten veroordeeld werd tot een boete van 150 miljoen euro doordat het kortingen oplegde zonder werkelijke tegenprestatie. Een dossier dat ervoor zorgde dat het vertrouwen tussen de verschillende partners van AgeCore ondermijnd werd. Casino en Intermarché creëren ook een gemeenschappelijke mediaregie die Infinity Advertising gedoopt werd, die de commerciële communicatie op verkooppunten en online in handen neemt.

Sales & Nego Summit

Supermarkten organiseren zich meer dan ooit om te wegen op de onderhandelingen met hun leveranciers. Voor de laatste komt het er dus op aan om zich goed te organiseren! Om net te doen organiseert Gondola Academy op donderdag 16 september een Sales & Nego Summit, een onmisbaar evenement om te weten te komen wat er op het spel staat in de komende onderhandelingen en wat de verwachtingen zijn van de retailers, die er tijdens het evenement persoonlijk komen over getuigen. Mis deze unieke gelegenheid niet om u voor te bereiden op de komende onderhandelingen! Inschrijven kan u hier.

Hier