De Duitse robotontwikkelaar Magazino introduceert een nieuw  prijsmodel voor haar mobiele orderverzamelrobot TORU. In plaats van een jaarlijkse softwarelicentie betaalt de gebruiker per gepickte item. Met dit nieuwe "pay-per-pick"-model betalen de klanten dus alleen voor het werk dat de robot daadwerkelijk doet. Dit verlaagt de drempel om te investeren in robotisering.

De order pickingrobot TORU kan in magazijnen van online retailers of fulfilment-dienstverleners individuele items autonoom oppakken, opbergen en verplaatsen. Vandaag wordt hij vooral gebruikt om schoendozen of kleding in dozen te picken. De robot maakt gebruik van geavanceerde computervisie en zelflerende software om te werken in magazijnomgevingen die voor mensen zijn gemaakt. Volgens Magazino kan met een TORU-robot de kost per pick-up tot 40% verlaagd worden in vergelijking met het handmatig picken.

Met de TORU speelt Magazino in op de trend naar robotisering in de e-commerce logistiek. De vraag groeit, maar de aanschaf- en softwarekosten zijn hoog. Daarom introduceert de startup een nieuw prijsmodel: de klanten eenmalig 55.000 euro voor de robot en 0,06 euro voor elke pick die de robots in het magazijn doen. Voordien moesten ze naast de hardware een dure jaarlijkse licentie betalen voor de ‘machine learning’ software.

Performance-based pricing

Dit innovatieve prijsmodel verlaagt niet alleen de instapkost en het risico tijdens de startfase van nieuwe projecten, maar geeft de klanten ook flexibiliteit wanneer de vraag bijvoorbeeld in het laagseizoen afneemt. Ze hoeven niet meer te betalen dan de daadwerkelijke picks die ze van de robot krijgen.

Volgens Frederik Brantner, medeoprichter en CEO van Magazino, is er in de logistieke markt veel vraag naar een prestatiegerichte prijsstelling. “Pay-per-pick gaat veel verder dan de gebruikelijke Software-as-a-Service modellen. Wij zijn ervan overtuigd, dat flexibiliteit de meest cruciale troef wordt voor fulfilment activiteiten in e-commerce”, zegt hij.

Ook in België

Vandaag worden TORU-robots bij negen verschillende klanten in Duitsland, Polen en België ingezet. Wie in ons land de robots gebruikt, mocht de woordvoerder niet zeggen. In Duitsland worden ze onder meer door Zalando en Fiege Logistik ingezet. Deze twee bedrijven investeerden overigens vorig jaar in Magazino.