We hebben het hier ongetwijfeld over het meest seizoensgebonden segment van de kaasmarkt: de verkoop van raclettes en fondues begint pas echt als de winter is ingetreden. Dit jaar, met een zeer zachte herfst, is de start traag geweest. Kaasgerechten doen nu eindelijk opnieuw hun intrede in de supermarkten, waar ze de eetlust opwekken en consumenten aanmoedigen om ze te proberen. Alhoewel raclette een gezellig gerecht is dat in gezelschap wordt gegeten, is er toch er nog veel ruimte voor verbetering, vooral in het noorden van het land.

Men zou kunnen zeggen dat er geen seizoenen meer zijn, of anders gewoon dat de herfst van 2023 zowel erg nat als uitzonderlijk mild qua temperatuur was. Het heeft lang geduurd voordat de thermometer zich er eindelijk bij neerlegde dat hij moest zakken, waardoor de kaasgerechten in de schappen konden verschijnen. Voor de consument is de afweging heel eenvoudig: niet koud genoeg betekent ook geen warme kaas op tafel! Xavier Tielemans, commercial & category management director bij Savencia, dat het merk Le Rustique in deze markt beheert, bevestigt: “De zachte herfst heeft ervoor gezorgd dat de start van het seizoen van de warme kazen sterk is vertraagd. We gingen van een situatie met veel voorraad en geen consumptie naar een plotselinge enorme vraag. Dit zijn verschijnselen die vooraf heel moeilijk in te schatten zijn. Consumptiepieken kunnen ook in de zomer optreden, als het weer niet gunstig is, en retailers vragen ons nu soms om een aanwezigheid in de folder te plannen, ook al is de zomer nog niet voorbij.” Pauline van Lamsweerde, marketing manager bij Entremont, is het daarmee eens: “De lengte van het seizoen varieert, in grote mate afhankelijk van het weer. Daarom is het zo belangrijk voor retailers om ook altijd een referentie in de zomer bij te houden, voor het geval de thermometerstand ervoor zorgt dat de consumptie heel vroeg begint, zelfs al in september.”