De Horst Brandstätter Group, vernoemd naar de uitvinder van Playmobil actiefiguren, gaat iets minder dan een vijfde van zijn personeelsbestand schrappen, wat neerkomt op bijna 700 ontslagen, kondigde het Duitse bedrijf maandag aan.

De Horst Brandstätter Group, die verantwoordelijk is voor het speelgoedmerk Playmobil en het merk Lechuza van plastic tuinproducten, kondigde maandag aan dat het van plan is om tot 2025 wereldwijd 694 banen te schrappen, waarvan ongeveer de helft in Duitsland. Dit komt neer op een totaal van 17% van het huidige personeelsbestand van het bedrijf. Als argumenten voor dit herstructureringsplan noemt de groep in zijn persbericht de "huidige economische uitdagingen", evenals de "wereldwijde recessie" en de verstoring door de "coronavirus pandemie", waarvan het bedrijf zegt nog steeds niet hersteld te zijn, met als gevolg dat "de winst de afgelopen twee jaar aanzienlijk is gedaald".

De situatie waarin de fabrikant van Playmobil-figuurtjes zich bevindt, staat in contrast met die van andere spelers in de sector, zoals Lego en Mattel, die op een zeer positieve golf zitten. De eerste is 's werelds nummer 1 speelgoedfabrikant, met een reeks succesvolle projecten (themaparken, films, enz.), terwijl de tweede zijn verkoop en populariteit heeft zien stijgen door de recente kaskrakerfilm "Barbie". Bovendien is de Horst Brandstätter groep, in tegenstelling tot zijn concurrenten, traag geweest in het omarmen van de groene beweging en het verminderen van de milieu-impact van zijn plastic producten.