Gedreven door oneindige innovatiekracht voert Mentos de laatste jaren de markt voor kauwgom aan met sterke concepten. Mentos Gum beheerst ruim eenderde van de markt in Nederland en België, en zelfs 65% binnen de gums die in potten verkrijgbaar zijn. Michèlle van den Bosch, Brand Manager Mentos Gum Benelux: “De introductie van onze kauwgom in potten heeft de markt structureel veranderd.”

Groot in gums

De kauwgommarkt staat sinds 2011 onder druk door alternatieve tussendoortjes, afgenomen reclameinvesteringen voor de categorie en minder gelegenheden om te kauwen. Desondanks weet Mentos toch keer op keer waarde toe te voegen. Van den Bosch: “Vanaf 2006 kwam Mentos met kauwgom op de markt. In 8 jaar tijd zijn wij met onze concepten van nieuwkomer naar marktleider gegroeid, met flinke afstand op de concurrentie.”

Pot en pocket-size

Volgens Van den Bosch heeft Mentos Gum zijn succes te danken aan de vernieuwingsdrang van Perfetti Van Melle, die zich uit in zowel nieuwe smaken als verpakkingsvormen. “Kauwgom was er alleen nog in pocket-size formaten, van sticks tot pakjes met doordrukstrips. Mentos Gum was de eerste kauwgom in potten. Ook de kauwgom zelf was en is uniek met zijn grote ronde vorm, kenmerkende Mentos-bite en langdurige smaak.”

Sinds 2006 introduceerde Mentos Gum ruim 50 productinnovaties. De laatste nieuwkomer combineert het beste van de twee kauwgomklassen. Van den Bosch: “Onze nieuwste introductie verenigt het nut van potten met het gemak van ‘to-go-formaat’. Zo willen we de kauwgommarkt opfrissen en de groei in pocket-size gums stimuleren.”

Nieuw: het Mini Potje

Mentos, publireportage
©

Emy Elleboog

Sinds februari 2020 zijn Nederland en Belgi. een kleintje rijker. De bekende Mentos Gum-potten met 50 gums zijn er nu ook in kleine potjes met 12 gums.

Van den Bosch verwacht veel van deze introductie: “De Mini Potjes zijn handig mee te nemen en passen makkelijk in je jas of tas. Het voordeel van de potjes ten opzichte van bestaande verpakkingen binnen pocket-size is dat ze mooi en goed afsluitbaar blijven. Bovendien zijn ze navulbaar vanuit een grote pot of value-zak van 100 stuks uit het assortiment van Mentos Gum.”

Het geloof in de nieuwste innovatie voor de kauwgommarkt is groot bij Perfetti Van Melle. Van den Bosch: “Wij ondersteunen de lancering sterk met een grote 360-gradencampagne. Niet alleen op TV, maar ook op YouTube, Instagram en Facebook. De Mini Potjes krijgen bovendien een rol in het nieuwe seizoen van de internetserie wtFOCK en in de YouTube-hit ‘Roadtrippers’ van StukTV.”

Naast de hoge media-aandacht, zullen ook sampling en instore activaties deel uitmaken van de introductie.

Twee landen, twee smaken

De Pure Fresh Mini Potjes van Mentos Gum verschijnen in eerste instantie in de smaken Fresh Mint en Aardbei. Van den Bosch: “Het merk Mentos neemt al jaren een sociale rol op zich als ijsbreker voor het maken van 'Fresh Connections', met gums die verfrissen en verwennen. Fresh Mint is onze best verkochte verfrissende smaak. Van de fruitsmaken is aardbei de meest populaire smaak, die vooral in België gezien wordt als verantwoorde verwennerij, een snoepje zonder suiker en zonder schuldgevoel.”

De toekomst biedt volop kansen voor het verder uitbouwen van de nieuwe pijler onder het merk en de markt. Van den Bosch besluit: “Alle succesfactoren van onze potten zijn aanwezig, maar nu in zakformaat. Wij verwachten veel van ons kleintje.”

Samen meer halen uit het kauwgomschap?

Wil je meer informatie over de Mini Potjes van Mentos. Neem dan contact op met je contactpersoon bij Perfetti Van Melle.