Marketing- en communicatiespecialist Jan Callebaut is op 66-jarige leeftijd overleden. Hij werkte voor merken als Coca-Cola, Heineken, Unilever, InBev en Friesland, maar ook voor bekende politici.

“Jan Callebaut is a Belgian entrepreneur and thought leader in Marketing and Communication. But above all he IS an HUMAN ACTIVATOR”, zo staat te lezen op zijn LinkedIn-pagina. Callebaut overleed op 66-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Aalst, na een rijkgevulde carrière als marketeer en communicatiespecialist. Hij werkte voor een resem bekende merken als Heineken, Coca-Cola en Unilever en was mede-oprichter van Censydiam, het ‘Center for Systematic Diagnostics in Marketing’, dat uitgroeide tot een wereldwijd werkend agentschap dat onderzoek deed naar de drijfveren en beweegredenen van consumenten. In de jaren ’90 werkte het agentschap voor de VRT, dat op zoek was naar een nieuw elan na de komst van commerciële zender VTM. Bijna 20 jaar geleden werd het bedrijf verkocht aan Aegis Media. In 2007 richtte hij WHY5Research op, dat onderzoek doet naar wat consumenten drijft. Jan Callebaut verwierf vooral landelijke bekendheid als politiek communicatiestrateeg. Hij werd adviseur van Yves Leterme, die 800.000 voorkeurstemmen haalde, en groeide uit tot een belangrijke spin doctor. In 2020 schreef hij het boek ‘het DNA van Vlaanderen’, samen met VRT-journalist Ivan De Vadder.