De Koreaanse keuken is het helemaal aan het maken. Een uitgelezen moment om daar ook in uw winkelrekken mee uit te pakken! En we hebben goed nieuws: de producten van Samyang Foods, die vroeger zo moeilijk te verkrijgen waren, worden nu door Barbarich officieel verdeeld in de Belux.

Barbarich heeft zijn thuishaven in Battice, in de provincie Luik. Het snelgroeiend bedrijf zag zijn omzet de voorbije twee jaar aanzienlijk groeien. Barbarich is gespecialiseerd in de distributie van veelbelovende geïmporteerde voedingsproducten, en doet dat door exclusieve contracten te sluiten: zo’n twintigtal merken ondertekenden al een akkoord met het Luikse bedrijf. Het schoolvoorbeeld van zo’n partnerschap is de langdurige samenwerking met het Bretoense chipsmerk Brets, dat is uitgegroeid tot een waar fenomeen op het gebied van zoute snacks. Hoe kwam die samenwerking tot stand? Vlatko Barbarich, die sinds 2006 aan het hoofd van het bedrijf staat, legt het ons uit: “We werken intussen al elf jaar samen met het bedrijf Altho voor de Benelux-markt en het gaat hier inderdaad om een succesverhaal. Net als voor alle andere productcategorieën was ik op zoek naar iets anders. En bij Brets valt niet alleen meteen de kwaliteit op, maar ook het verschil: zij ontwikkelen voortdurend andere smaken – wij bieden er in België 42 verschillende aan. De consumenten hebben echt zin om nieuwe dingen te leren kennen en het is onze taak om die aan te bieden aan de handel. Het partnerschap met Brets loopt zo goed dat zij op ons verzoek typische smaken voor de Belgische markt hebben ontwikkeld, zoals ‘friet met mayonaise’ of ‘Stoofvlees’.”

Barbarich verdeelt die producten van buitenlandse merken via verschillende kanalen: de inkoopcentrales van grote retailers als Delhaize, Carrefour of Jumbo in Nederland. Maar ook via bedrijven die als partners de grijze markt dekken, en niet te vergeten via het directe distributienetwerk met meer dan 900 klanten, die worden bezocht door een team van tien handelsvertegenwoordigers. De productcatalogus van Barbarich telt iets minder dan duizend referenties en legt zich vooral toe op snacks, dranken en snoepgoed. “Dat zijn precies de categorieën waarin de meeste nieuwigheden en innovaties opduiken,” legt Vlatko Barbarich uit. “Het gaat niet alleen om import. We hebben een echt partnerschap met fabrikanten die ons hebben gevraagd om hun merk uit te bouwen in respectievelijk de Benelux of de Belux.”

Buldak en Tangle, twee fenomenen om in de gaten te houden!

Het partnerschap dat Barbarich onlangs heeft gesloten met de Koreaanse producent Samyang Foods is alvast veelbelovend. Samyang Foods bestaat al sinds 1961 en bracht in 1963 als allereerste instantnoedels op de markt. Zestig jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een echte voedingsgigant met een omzet van 1,3 miljard euro en een aanhoudende groei (+45% in 2024). Vandaag exporteert het 77% van zijn productie, naar meer dan honderd landen. Dat wereldwijde succes heeft Samyang Foods te danken aan zijn merk van instantnoedels Buldak. Typisch aan dat product is dat het trouw blijft aan de Koreaanse keuken, die dol is op heel pittige gerechten. Het merk is intussen legendarisch geworden en trekt massaal jongere consumenten aan die op zoek zijn naar intense ervaringen. Buldak dankt zijn populariteit aan talloze posts op YouTube en TikTok, onder meer met de uitdaging om de ‘Fire Noodles Challenge’ aan te gaan.

Barbarich
©

Barbarich

“Omdat wij de voedingstrends op de voet volgen, wisten we dat Buldak een waar fenomeen was. Maar door het ontbreken van een Europese structuur was het heel moeilijk om die producten te verkrijgen. Nu heeft Barbarich echter een exclusief contract ondertekend voor de Belux. Al moeten we alles goed blijven voorbereiden”, verklaart Jos Donders, director of sales, marketing & business development, die ook meteen goed nieuws te melden heeft: “Dankzij die officiële distributie is het mogelijk om de prijzen aan te passen. Vroeger moesten we aankopen wanneer er zich een kans voordeed en dan namen we de beschikbare pallets zonder al te zeer op de prijs te kunnen letten. Maar nu zijn de tarieven gereguleerd en dat biedt alleen maar voordelen, zowel voor de handelaars als voor de consumenten: een product dat vroeger tot 3,95 euro kostte, zal nu worden aangeboden tegen 1,79 euro. Dat zal het toch al aanzienlijke potentieel van het merk alleen maar vergroten.”

De Buldak-producten, in pouches, bowls of in saus, wisten meteen een echte community van consumenten te bekoren. We zouden zelfs veeleer van fans kunnen spreken. ‘Hot chicken carbonara’ en ‘hot chicken cheese’ zijn het meest geliefd, maar het assortiment telt ook nog andere bereidingen. 

Naast Buldak, dat bestemd is voor liefhebbers van pittige maaltijden, biedt Barbarich met Tangle ook nog een ander merk van Samyang Foods aan. Geen uiterst pikante gerechten deze keer, maar deegwaren in meer toegankelijke vegetarische bereidingen, met ingrediënten als tomaten, knoflook, champignons of de smaak van stoofschotels. Twee artikels uit het assortiment, Tangle Mushroom Cream Pasta en Tangle Bulgogi Alfredo Pasta, vielen onlangs in Brussel in de prijzen bij de uitreiking van de heel prestigieuze ‘Superior Taste Award 2025’.

Middelen om ambities waar te maken

Moeten we de Buldak-producten louter beschouwen als ietwat exotische curiositeiten? Dat zou een kolossale vergissing zijn! Barbarich heeft immers heel ambitieuze plannen met die producten die goed aansluiten bij de trends op de markt. Bovendien maken de teams van Barbarich zich op om de lancering een boost te geven, zo vertelt Julia Cols, Marketing & communication manager: “Samyang Foods heeft grote ambities, er liggen enorme kansen, de verkoop loopt goed en we zien al een forse groei. Natuurlijk gaan we ons best doen om het merk bekend te maken. We zetten zelfs een team van vier personen in voor de verdere ontwikkeling ervan. Er zijn marketingmaterialen, zoals displays, en we plannen ook acties zoals onlangs tijdens het Carrefour-salon in Brussels Expo, waar twee foodtrucks stonden opgesteld om de producten te laten proeven.”  

Wilt u hier graag meer over weten? Neem contact met ons op

info@ barbarich.be
+32 87 33 60 45
barbarich.be