De Franse luxegroep LVMH heeft in het eerste kwartaal een omzet geboekt van meer dan 21 miljard euro, ondanks de onzekere economische context.

"LVMH heeft een uitstekende start van het jaar gemaakt in een geopolitieke en economische context die onzeker blijft", zei de Franse luxegroep tijdens de aankondiging van zijn kwartaalresultaten. De omzet van LVMH bedroeg in de eerste drie maanden van 2023 meer dan 21,03 miljard euro, wat overeenkomt met een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De organische omzetgroei bedroeg eveneens 17%. Bovendien boekten alle activiteiten van de Franse reus een omzetgroei met dubbele cijfers: 'Mode & lederwaren' (+18%), ‘Parfum & cosmetica’ (+11%), ‘Horloges & juwelen (+11%) en 'Selectieve distributie' (+30%), deze laatste omvat de merken Sephora en DFS (duty free). De enige uitzondering was het segment ‘Wijn & sterkedranken’, die met 3% groeide. Ten slotte werd ook groei gerealiseerd in de meeste geografische gebieden waar de multinational actief is. "Europa en Japan kenden een forse groei en profiteerden van de sterke vraag van lokale klanten en internationale reizigers", aldus LVMH. "De Verenigde Staten, die groeien, zetten een duurzame prestatie neer. Azië kent een aanzienlijke opleving na de opheffing van de coronamaatregelen." Er klinkt dus tevredenheid, maar ook geen euforie bij het hoofd van de groep van Bernard Arnault, die zegt aan het begin van het jaar zowel "waakzaam" als "vol vertrouwen" te blijven. "De groep zal een strategie handhaven die gericht is op de ontwikkeling van zijn merken, gesteund door een beleid van innovatie en investeringen, en een permanente eis voor de kwaliteit van zijn producten, hun aantrekkelijkheid en hun distributie", besluit LVMH, waarvan de beurswaarde afgelopen januari de grens van 400 miljard euro overschreed.