Het logistieke centrum van bol.com in Waalwijk breidt uit tot 100.000 m2, een verdubbeling van de bestaande oppervlakte. Het gebouw komt er vooral voor externe handelaars die van het platform gebruikmaken. Gondola trok naar Nederland om er de temperatuur op te meten.

Er staat vooralsnog geen maat op de groei van bol.com: elk jaar laat het bedrijf een groei van 30 procent optekenen. Om die groei logistiek bij te benen, is het bedrijf in Waalwijk gestart met de bouw van een nieuw logistiek centrum dat net als het vorige 50.000 m2 groot wordt. Wie zich daar niet meteen iets kan bij voorstellen: dat is zo’n acht voetbalvelden groot. Het nieuwe gebouw, dat in 2021 in gebruik genomen wordt, zal vooral gebruikt worden voor de opslag van goederen van externe handelaars die hun goederen op het platform aanbieden. De groei is logisch, zegt CEO Huub Vermeulen: “Steeds meer klanten zien het internet als de plek waar ze boodschappen doen. De groei in België is op dat vlak even groot als in Nederland. Het nieuwe centrum komt er vooral voor externe handelaars die via ons verkopen. Binnen twee jaar zullen externe handelaren meer verkopen dan wijzelf. Dat is volgens ons de toekomst van e-commerce. Platformen zullen steeds belangrijker worden voor mensen die online shoppen.”

Eén van de Belgische handelaren die op bol.com aanwezig is, is Kristof Lanslots van tvserieshop.be. Hij brengt dvd’s en merchandising van films en televisieseries aan de man. “Ik ben begonnen in 2012, vanuit mijn garage. Ik verkocht toen via eBay en Tweedehands.be, maar ik registreerde me op Amazon en in 2014 ook op bol.com, dat ook logistieke diensten en service voor klanten aanbiedt. Het gaat hard via bol.com en het gaat steeds harder en dus blijf ik jaarlijks groeien op bol.com, ook al zit ik in een markt die het niet goed doet, met een jaarlijkse krimp van 20%. Ik probeer voortdurend te kijken naar welke producten het goed doen en hoe ik ze beter en goedkoper aan de man kan brengen. Voor sommige Belgische handelaars is de stap naar bol.com misschien nog een grote stap, maar ik zie daar vooral opportuniteiten in. Vorig jaar kwam de dvd-box van Lili & Marleen bijvoorbeeld uit. Bij bol.com hadden ze die gewoon niet. Ik verkocht hem en het liep fantastisch goed.”

bol.com maakte al bekend dat het in mei een bijkantoor opent in Antwerpen. Daar zal het klanten werven, maar vooral ook partners uit België bijstaan en adviseren, zegt Huub Vermeulen. “Misschien zien Belgische handelaars ons als een Nederlandse site, maar wij zien onszelf als een Belgisch-Nederlands platform. We bedienen de Lage Landen. Platformen worden in de toekomst belangrijker. Vraag is: kiezen we voor Chinese of Amerikaanse platformen, die hun eigen belangen hebben, en België en Nederland als bijvangst zien, of kiezen we voor een lokaal initiatief? Het zou zonde zijn dat we geen eigen plek hebben voor Belgische en Nederlandse ondernemers en winkels.”

Eén van de zaken waar e-commercebedrijven vandaag mee worstelen, is het terugbezorgen van producten. Zo startte Amazon een project om klanten te laten betalen voor het terugsturen van producten. Hoe kijkt bol.com daar tegenaan? “Retourneren is een wettelijk Europees recht. We staan daar helemaal achter. Ik geloof ook niet dat het gros van de klanten misbruik maakt van het systeem, maar oprecht iets terugstuurt omdat het product niet is wat ze verwacht hadden. We kijken natuurlijk wel hoe we dat zoveel mogelijk kunnen inperken, onder meer via algoritmes. Klanten bestraffen, dat gaan we zeker niet doen. Kosten om producten terug te bezorgen horen bij onze business. Elk businessmodel heeft zijn kosten.” Ondanks de stevige groei heeft bol.com voorlopig geen plannen om nog meer uit te breiden, laat Huub Vermeulen nog weten.