In Roosendaal, net over de Belgische grens, is symbolisch de eerste paal van het enorme distributiecentrum van Lidl in de grond geslagen. Het Duitse concern wil van daaruit de e-commerce-activiteiten in Europa verder uitbreiden. Meteen is ook het startschot gegeven van de zoektocht naar de 1.200 medewerkers die er aan de slag gaan.

Het gebouw, dat verrijst op een kavel van zes hectare, zal maar liefst 58.000 m² groot zijn en 52 laad- en lospoorten tellen. Met de bouw is eind maart gestart. In september kan Lidl al een deel van het gebouw in ontvangst nemen, om met het plaatsen van de stellingen te beginnen. In april 2018 moet het distributiecentrum operationeel zijn. Vandaag gebeurt de distributie van de online bestellingen in de webshops van Lidl vanuit Duitsland.

Lidl gaat in Roosendaal de fulfilment doen van alle non-food online bestellingen in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk. Voorlopig is de Duitse groep alleen in die landen met een webshop actief. De grootte van het gebouw laat echter vermoeden dat het aangepast is aan een verdere groei van de webwinkel in Europa.

Ook het aantal werknemers dat er uiteindelijk zal werken – 1.200 mensen - wijst in die zin. In het distributiecentrum van de Ierse kledingketen Primark, dat dichtbij dat van Lidl is gelegen en dat ongeveer even groot is, werken ‘maar’ 500 mensen.

Na verloop van tijd is het echter de bedoeling om ook elders in Europa distributiecentra voor de e-commerce te ontwikkelen. Op termijn zou er een tweede volgen in de regio van Berlijn.

Vanwege het internationale karakter van de logistieke activiteiten in Roosendaal staat het distributiecentrum voor de e-commerce los van het netwerk van distributiecentra voor de ‘bakstenen’ winkels. Die zijn regionaal gericht.