
Lidl/Adobestock
Lidl/Adobestock
Lidl gaat in 31 landen sterker inzetten op plantaardige voedingsmiddelen, zoals volkorenproducten, groenten en fruit. Binnen vijf jaar wil het 20% meer plantaardige producten verkopen in vergelijking met 2023.
Lidl wil tegen 2050 z’n assortiment afstemmen op het zogenaamde “planetary health diet”, dat 37 wetenschappers wereldwijd definieerden om gezond te eten binnen de grenzen van de planeet. “Om wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering, het verlies van biodiversiteit en voedselgerelateerde ziektes aan te pakken, moet ons voedselsysteem veranderen”, zegt de retailer. Lidl wil tegen 2030 20% meer plantaardige producten verkopen en neemt maatregelen in drie categorieën: eiwitten, volkorenproducten en tenslotte groenten en fruit. Het wil daarbij wil de keuze laten aan de consument. Zo wil Lidl het aandeel plantaardige eiwitbronnen vergroten, zoals peulvruchten, noten en zaden, en veganistische alternatieven voor vlees-, ei- en visproducten. Elk jaar zal de discounter rapporteren over de eiwitkloof, het verschil in omzetaandeel tussen plantaardige en dierlijke eiwitten in haar assortiment. Lidl wil ook het aandeel van volkorengranen in haar productassortiment verhogen tot 15%. Tegen 2030 moet elke relevante productgroep van de huismerken minstens één volkorenalternatief bevatten. Tot slot blijft de retailer zich inzetten om klanten elke dag een groot aanbod verse groenten en fruit aan te bieden. “We hopen dat dit andere retailers zal inspireren om het voorbeeld van Lidl te volgen en plantaardige producten steeds meer voorrang te geven op dierlijke,” zegt Mariella Meyer van WWF Zwitserland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?