Smart discounter Lidl breidt tegen eind dit jaar zijn netwerk aan laadpalen flink uit: van 61 naar 100 palen. Elke laadpaal bevat bovendien twee stekkers, wat dus neerkomt op meer dan 200 elektrische laadpunten. Een belangrijk signaal, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, dat ook de privésector zich inzet om duurzame alternatieven te promoten. 

Ons land telt nu iets meer dan 10.000 laadpalen voor elektrische wagens. Daarvan zijn er zo’n 3.600 publieke laadpalen op de openbare weg. In Nederland, koploper in de Europese Unie, hebben ze daarentegen meer dan 120.000. We hebben dus zeker nog een lange weg af te leggen. 

Toch is het belangrijk dat niet alleen de overheid maar ook privébedrijven hun steuntje bijdragen, iets wat smart discounter Lidl maar al te goed begrepen heeft. De supermarktketen, die in 2012 al startte met zijn eerste laadpalen voor elektrische wagens en fietsen, wil zijn laadpalennetwerk flink uitbreiden. Lidl had immers gemerkt dat het gebruik van zijn laadpalen fors is toegenomen. Zo wordt een laadpaal maandelijks ongeveer 150 keer gebruikt, een aantal dat elke maand blijft stijgen. In steden, bijvoorbeeld in Brussel wordt er tot 450 keer geladen. Dringend tijd dus om meer laadpalen in te voeren, dacht de smart discounter, want tegen eind dit jaar wil Lidl in 100 van z’n winkels ten minste één laadpaal met twee stekkers installeren. Dat komt neer op meer dan 200 laadpunten tegen eind 2020. 

39 nieuwe laadpalen

Concreet voegt Lidl 39 nieuwe laadpalen toe aan zijn bestaande netwerk dat 61 palen telt.  Die zullen de komende weken en maanden neerstrijken in Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Kasteelbrakel, Montegnée, Komen en Charleroi. “De andere locaties worden nu nog bepaald zodat er een mooie spreiding is over het hele land”, aldus woordvoerder Isabelle Colbrandt, die eraan toevoegt dat deze investering past in de duurzaamheidsstrategie van Lidl.