Smart discounter Lidl breidt tegen eind dit jaar zijn netwerk aan laadpalen flink uit: van 61 naar 100 palen. Elke laadpaal bevat bovendien twee stekkers, wat dus neerkomt op meer dan 200 elektrische laadpunten. Een belangrijk signaal, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, dat ook de privésector zich inzet om duurzame alternatieven te promoten. 

Ons land telt nu iets meer dan 10.000 laadpalen voor elektrische wagens. Daarvan zijn er zo’n 3.600 publieke laadpalen op de openbare weg. In Nederland, koploper in de Europese Unie, hebben ze daarentegen meer dan 120.000. We hebben dus zeker nog een lange weg af te leggen. 

Toch is het belangrijk dat niet alleen de overheid maar ook privébedrijven hun steuntje bijdragen, iets wat smart discounter Lidl maar al te goed begrepen heeft. De supermarktketen, die in 2012 al startte met zijn eerste laadpalen voor elektrische wagens en fietsen, wil zijn laadpalennetwerk flink uitbreiden. Lidl had immers gemerkt dat het gebruik van zijn laadpalen fors is toegenomen. Zo wordt een laadpaal maandelijks ongeveer 150 keer gebruikt, een aantal dat elke maand blijft stijgen. In steden, bijvoorbeeld in Brussel wordt er tot 450 keer geladen. Dringend tijd dus om meer laadpalen in te voeren, dacht de smart discounter, want tegen eind dit jaar wil Lidl in 100 van z’n winkels ten minste één laadpaal met twee stekkers installeren. Dat komt neer op meer dan 200 laadpunten tegen eind 2020. 

39 nieuwe laadpalen

Concreet voegt Lidl 39 nieuwe laadpalen toe aan zijn bestaande netwerk dat 61 palen telt.  Die zullen de komende weken en maanden neerstrijken in Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Kasteelbrakel, Montegnée, Komen en Charleroi. “De andere locaties worden nu nog bepaald zodat er een mooie spreiding is over het hele land”, aldus woordvoerder Isabelle Colbrandt, die eraan toevoegt dat deze investering past in de duurzaamheidsstrategie van Lidl. 

De smart discounter zal de 39 extra laadpalen enkel installeren bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Als er zon is, zullen de laadpalen volledig op energie uit de zonnepanelen draaien. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar laadpunten voorzien worden voor de medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.

“De 61 laadpalen die we nu al op onze parkings hebben staan, blijken een succes. We merken dat het bij sommige filialen zelfs aanschuiven is. Wat is er nu handiger dan tegelijk boodschappen doen en je wagen gratis opladen? Twee vliegen in één klap”, vervolgt Isabelle Colbrandt. “Ik hoop dat we een voorbeeld kunnen zijn voor andere bedrijven en zo met z’n allen onze ecologische voetafdruk kunnen verminderen. Met Lidl hebben we de ambitie om tegen eind dit jaar 12,5% van ons elektriciteitsverbruik zélf te produceren.”

Geen abonnement

Klanten die willen gebruikmaken van de laadpalen, kunnen dat gratis doen en hebben dus geen abonnement nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden. Ook wagens met verschillende type aansluitingen kunnen er terecht (CCS-Chademo-type 2 kabel). Tot slot zijn er ook laadpunten voorzien voor elektrische fietsen. Die kunnen de bestuurders inpluggen in een stopcontact in een locker (3 lockers per laadpunt).

Belangrijk signaal van de privésector

Automobielfederatie FEBIAC en Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, vinden de plannen van Lidl alvast goed nieuws voor het Belgische laadpalennetwerk: “We zetten ten volle in op duurzame verplaatsingen en vergroening van wagens. Elektrische voertuigen en laadpaleninfrastructuur horen daar uiteraard bij. We juichen het toe dat de privésector mee haar schouders zet onder dit beleid en de uitrol van elektrische laadpalen ondersteunt. Dit zal meer mensen helpen overtuigen om te kiezen voor duurzame alternatieven", besluit de minister.

#greenmonth

Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?

Klik hier!
#greenmonth