Het was weer druk in Eigenbrakel. Op 21 september, de eerste dag van de herfst, vond in Kinepolis Imagibraine de 2023-editie van de Sales & Nego Summit plaats. Wat hebben we geleerd?

De wereld is in volle evolutie, ook de retailwereld. Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, somde bij wijze van inleiding enkele economische en maatschappelijke omstandigheden op waarin retailers en leveranciers zich moeten bewegen. Een paar van die omstandigheden hebben we niet zelf in de hand. Hij waarschuwde er ook voor dat de retail de speelbal van de politiek zou kunnen worden, met alle gevolgen vandien: promoties die kunnen worden verboden, BTW-aanpassingen op fruit en groenten … Anderzijds is de vraag van aandeelhouders van (grote internationale) bedrijven om meerwaarde te creëren. Er is dus veel interne en externe druk. Daarbij komen ook nog eens maatschappelijke én juridische acties rond greenwashing, kijk naar wat in Nederland gebeurt. We moeten opletten voor waardevernietiging, besloot Pierre-Alexandre Billiet. Correcte onderhandelingen in de sector kunnen dus zeker tot meer efficiëntie en win-winsituaties leiden.