- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Op woensdag 15 maart liet H&M weten dat voor het eerst in vier jaar zijn maandelijkse verkoop gedaald was met 1% ten opzichte van de maand februari 2016. Het moederbedrijf van Zara, Inditex daarentegen liet weten dat ze voor de maand februari een stijging hadden waargenomen van 13%.
Inditex, werelds grootste kledingretailer, deed het de afgelopen jaren steeds beter dan zijn Zweedse concurrent Hennes & Mauritz. Dit te wijten aan zijn groei online en de omzet in nieuwe markten. Om de bedrijven maar even te vergelijken: Inditex zag zijn netto winst stijgen met 10% tot 3,2 miljard euro, H&M, de op één na grootste kledingretailer, daarentegen zag zijn netto winst dalen met 10,8% tot slechts 2 miljard euro.
Hoewel H&M zijn boekjaar afsloot met een omzetstijging van 6%, deed het slechter dan verwacht. Nu komt daar met deze daling in de maand februari nog een extra domper bovenop. Door deze daling zakte de aandelen van H&M met 4,5%. De grote schuldige voor deze maandelijkse daling lijkt Duitsland te zijn. H&M’s grootste afzetmarkt daalde met 9% volgens een onderzoek van Textilwirtschaft gepubliceerd op 8 maart.
Het Spaanse Inditex dat onder meer ook Massimo Dutti, Pull and Bear en Bershka bezit, is minder afhankelijk van Noord-Europa dan H&M en heeft een grotere omzet in de opkomende markten. Inditex’ omzet groeide met 12% tot 23,3 miljard euro. Het winkelbestand van Inditex groeide naar 7297 winkels in 93 landen, H&M is goed voor 4351 winkels in 64 verschillende landen. Positief voor Inditex is dat ze in alle regio’s waar ze actief zijn groeien.
Inditex opende online winkels van Zara in Singapore en Maleisië, waardoor ze nu webshops hebben 43 landen, H&M is aanwezig in 35 verschillende landen, maar investeerde afgelopen jaar fors om zijn onlinediensten te verbeteren. Desondanks de investeringen van de Zweden, lopen de Spanjaarden toch voor. Inditex’ speelt sneller in op de markt en maakt er geen geheim van dat één van de belangrijkste dingen voor het bedrijf meer en betere onlineshops zijn.
De netto winst van Inditex is niet alleen goed voor het bedrijf zelf, maar ook voor de medewerkers. Buiten de normale 493 miljoen euro aan bonussen en commissies, keert het bedrijf dit jaar nog eens een speciale winstuitkering van 42 miljoen euro uit aan alle medewerkers die al twee jaar actief zijn in het bedrijf. Goed nieuws dus voor ongeveer 84 000 werknemers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?