De laatste tijd lanceerde Monizze, verdeler van elektronische maaltijd-, eco- en cadeaucheques, regelmatig een reeks vernieuwingen dankzij zijn sterke lokale verankering en een duidelijke strategie. Zo biedt zijn app verschillende diensten aan, waaronder Skip-Q dat klanten toelaat om hun lunch te bestellen en te betalen alvorens die te gaan afhalen, en dat zonder te hoeven aanschuiven aan de kassa. Daarnaast kunnen klanten voortaan ook via de KBC-app het resterende bedrag aan maaltijdcheques op de voet volgen. De perfecte gelegenheid dus om Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze, te ontmoeten.

Jean-Louis van Houwe, kunt u ons een korte update geven van uw bedrijf?

De afgelopen jaren hebben we onze interne organisatie geboost en onze personeelsbezetting verhoogd. Zo staat een team van 5 personen in voor de affiliatie. Tegelijkertijd werken we samen met een tiental tussenpersonen zoals CCV, Worldline of Ingenico. Vandaag staat ons aanvaardingsnetwerk van maaltijdcheques bijna volledig op punt. Al moeten sommige zelfstandigen, net zoals bij andere spelers op de markt, nog overtuigd worden, maar dat is gelukkig zelden het geval. Toch heeft de Belgische overstap op 100% elektronische maaltijdcheques en de komst van de witte kassa ervoor gezorgd dat onze boodschap sneller aanvaard wordt. Het is tegenwoordig immers veel gemakkelijker dan vroeger om maaltijdcheques te aanvaarden. Concreet breiden we ons aanvaardingsnetwerk elk jaar met 30 tot 50% uit. Binnenkort zullen we dus ons plafond bereiken. Tegen het einde van dit jaar zouden we al over zo’n 20.000 acceptatiepunten moeten beschikken. Naast de focus op affiliatie, sluiten we akkoorden met verenigingen als Unizo, UCM, Comeos, enz, en richten we ons natuurlijk ook op de vraag van de begunstigden. Vandaag hebben we een marktaandeel van meer dan 15% en tegen het einde van dit jaar zullen we meer dan 40 personen tewerkstellen. We zijn dan ook erg fier dat we binnen deze monopoliemarkt een bedrijf van nul af aan uit de grond hebben kunnen stampen.

Welke strategie volgt u wat de maaltijdcheques betreft? En hoe wordt die toegepast in de praktijk?

We keren even terug naar het oorspronkelijke doel van de maaltijdcheques: de toegang tot het lunchaanbod vergemakkelijken. We hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de Monizze-applicatie de gebruikers eraan herinnert dat ze hun maaltijdcheques tijdens hun lunchpauze op het werk ook kunnen gebruiken in nabijgelegen horecazaken. De vraag die onze klant zich stelt, is simpel: hoe kunnen we op een slimme manier eten? En wij proberen constant om hen daarop een antwoord te bieden. Dat gebeurt vooral dankzij samenwerkingen met fintech-bedrijven. Onlangs hebben we bijvoorbeeld Skip-Q toegevoegd aan onze app, waardoor klanten hun lunch via de app kunnen bestellen en betalen. Vervolgens hoeft de klant zijn bestelling enkel nog af te halen, zonder langs de kassa te gaan. Daarnaast werken we bijvoorbeeld ook met Localimus of One2Three, en voeren we gesprekken met spelers als Ubereats of Deliveroo.