Deze zomer lanceert Ikea een plantaardige variant van zijn befaamde Zweedse balletjes. Daarnaast wil de meubelketen in de toekomst ook geen vleesproducten meer op de markt brengen en moet zijn menu tegen 2022 voor 20% bestaan uit vegetarische gerechten.  

Ikea wil zijn vleesconsumptie verminderen en richt zich daarom op de vegetarische keuken. Zo komt de Zweedse meubelketen met een plantaardige variant van zijn befaamde Zweedse balletjes. Als we Ikea mogen geloven zouden die dezelfde smaak en textuur hebben als echt vlees. Concreet zijn de balletjes gemaakt van haver, aardappelen en erwteneiwit, én hebben ze een ecologische voetafdruk die 96% lager ligt dan bij de traditionele balletjes. 

De vegetarische Zweedse balletjes zullen vanaf augustus te vinden zijn in Ikea-restaurants. Daar zullen ze tegen dezelfde prijs verkocht worden als de traditionele Zweedse balletjes, om klanten zo sneller te overtuigen om ook de vegetarische variant eens uit te proberen.  “We willen inspelen op de  groeiende vraag van klanten naar meer duurzame maaltijden. Het is onze ambitie om gezondere en duurzamere voeding gemakkelijker, populairder en goedkoper te maken zonder in te boeten op de smaak en de textuur”, verduidelijkt Michael La Cour, managing director bij Ikea Food Services. 

De lancering van de plantaardige Zweedse balletjes maakt deel uit van een globaler project van de meubelketen om duurzamer te produceren. De keten heeft vorig jaar al bewezen dat zijn duurzaamheidsambities hand in hand gaan met winst. Vorig jaar steeg de verkoop van de keten met 6,5% in vergelijking met het jaar ervoor, en dat terwijl de uitstoot van de keten met 4,3% terugliep. Die vermindering is hoofdzakelijk te danken aan het gebruik van hernieuwbare energie bij de productie van goederen en aan de verbetering van de “energie-efficiënte bij zijn verlichtingsgamma en huishoudtoestellen.”

Geen nieuwe vleesproducten meer

Maar de vegetarische Zweedse balletjes zijn niet het enige nieuwe. Zo laat de keten ook weten dat het in de toekomst geen nieuwe vleesproducten meer op de markt zal brengen. Daarnaast zal het zijn menukaart tegen 2022 aanpassen zodat minstens 20% van de gerechten vegetarisch zijn. 

Vegetarische hotdog

Het is niet de eerste keer dat de meubelketen vegetarische producten verkoopt. Zo verkocht Ikea maar liefst 10 miljoen vegetarische hotdogs in 2018, ofwel 10% van de totale verkoop van zijn hotdogs. Daarnaast biedt Ikea ook aardbeienijsjes aan die gemaakt zijn zonder dierlijke producten.