Kunst kopen vanuit je hart? Dat is het doel van een nieuw Ikea-experiment. De keten wil zijn exclusieve Art Event-collectie, met 8 handgemaakte tapijten, enkel verkopen aan kunstliefhebbers. Daarom schakelt Ikea een scanner in die met behulp van hersentechnologie zal bepalen wie er echt geïnteresseerd is. Op die manier wil het bedrijf vermijden dat kopers de tapijten opkopen en doorverkopen aan woekerprijzen. 

Deze maand presenteert Ikea zijn vijfde Art Event-collectie die draait rond tapijten. Met deze exclusieve collectie wil Ikea ieder jaar een specifieke kunstvorm bereikbaar en betaalbaar maken voor het publiek. Dit jaar bestaat de collectie uit acht handgemaakte tapijten, gecreëerd door gerenommeerde hedendaagse kunstenaars zoals Virgil Abloh, Craig Green en Filip Pagowski. De collectie is echter zeer beperkt: in ons land zijn er slechts 109 stuks beschikbaar. En net die exclusiviteit maakt de tapijten overal ter wereld erg gewild. In verschillende landen werden de tapijten daarom vaak in grote hoeveelheden opgekocht, waarna die aan woekerprijzen werden aangeboden op eBay. Om dit te vermijden en om de kunst te verkopen aan mensen die er echt van houden, komt Ikea met een wel erg opvallende oplossing. De woonketen zal namelijk hersentechnologie gebruiken om na te gaan hoe erg een potentiële koper geïnteresseerd is. Concreet zal Ikea via een headset, de zogenaamde Heart Scanner, de hersenactiviteit van klanten meten en op basis van hun emotionele reactie nagaan hoe geïnteresseerd ze zijn. Enkel als klanten positief reageren op het tapijt, krijgen ze de kans om het te kopen. Op die manier wil Ikea er zeker van zijn dat de tapijten bij echte kunstliefhebbers terecht komen.

“Kunst is emotioneel. Sommige kunstwerken raken je, andere niet. Met behulp van innovatieve technologie kan Ikea de hersengolven van elke persoon voor elk tapijt meten. Ikea gaat met deze technologie dus in tegen het principe ‘first come first served' en erkent zo de echte waarde van kunst. Kunst is gemaakt om mensen te raken en is daarom van onschatbare waarde. Het moet dus toegankelijk zijn voor iedereen die ervan houdt", reageert Ikea.

Hoe gaat het in zijn werk?

Om te bepalen of iemand emotioneel geraakt wordt door één van de acht exclusieve tapijten, scant een headset op het voorhoofd de hersengolven bij het zien van elk tapijt. Voordat de ervaring begint, wordt de neutrale hersenactiviteit van elke persoon bepaald. Op die manier kan Ikea berekenen hoe groot de emotionele reactie is wanneer de persoon voor elk tapijt staat. Vanaf een vooraf vastgelegde verhoging, die bepaald wordt op basis van de neutrale hersenactiviteit van elke persoon, is het mogelijk om het tapijt mee naar huis te nemen. Al bepaalt de klant uiteindelijk nog steeds zelf of hij het tapijt ook effectief wil kopen.

Iedereen die geïnteresseerd is in de Art Event-collectie, kan tussen 7 en 11 mei zelf gratis de Heart Scanner uittesten bij Ikea Anderlecht. De enige voorwaarde? Deelnemers moeten minstens 16 jaar zijn.