De Zweedse meubelketen Ikea verlaagt vanaf 1 februari de prijzen van ruim 2.600 producten, meer dan een vierde van het totale gamma, in zijn Belgische winkels. Die prijsverlagingen zijn goed voor een investering van 48 miljoen euro.

Met deze actie wil Ikea alledaagse meubels en woonaccessoires toegankelijker en betaalbaarder maken voor een zo breed mogelijk publiek. Het zijn vooral de meest populaire en budgetvriendelijke producten die een lagere prijs krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Strandmon’-stoel die 28% goedkoper is (van 279 naar 199 euro), de ‘Brimnes’-kast die 33% daalt in prijs (van 149 naar 99,99 euro) en de ‘Regolit’-lamp die maar liefst 46% goedkoper wordt (van 10,99 naar 5,99 euro). De meubelketen verlaagt trouwens niet enkel de prijs van producten in de winkels, maar vermindert ook de prijs van de Click & Collect-dienst voor leden van Ikea Family, van 4,99 naar 2,99 euro (-40%).  André Schmidtgall, country retail manager & chief sustainability officer bij Ikea België, verklaart deze beslissing: "Onze filosofie is simpel: we verlagen prijzen waar en wanneer we kunnen. Met deze recente prijsdaling laten we zien dat we ons continu inspannen om onze kwalitatieve meubels en woonaccessoires nog betaalbaarder te maken.”

Deze prijsverlaging past binnen de bredere strategie van Ikea België, waarbij het bedrijf continu probeert om zijn bedrijfskosten te verlagen en tegelijk de efficiëntie te verhogen. “Dat doen we onder meer door nieuwe technologieën in te zetten, zoals de drones voor het beheer van onze voorraden, en door onze toeleveringsketen en inkoop van grondstoffen efficiënter te maken, waarbij ook de transportkosten lager zijn”, vervolgt Schmidtgall. Die strategie wierp al zijn vruchten af en resulteerde in september al in een eerste grote prijsdaling van zijn assortiment: ruim 750 producten werden in prijs verlaagd, goed voor een investering van 29 miljoen euro.