Sinds 5 februari is het volledige gamma huismerkproducten van Blokker opnieuw beschikbaar op de Belgische markt via het platform van Bol. Dat laat Blokker weten aan Gondola. "Concrete plannen om met fysieke winkels terug te keren naar België zijn er echter niet", aldus Barbara van der Werf, communications specialist bij Blokker. 

Goed nieuws voor de fans van Blokker. Sinds 5 februari zijn de huismerkproducten van Blokker opnieuw verkrijgbaar in België via het e-commerceplatform Bol. Concreet gaat het om zo'n 1.300 artikelen. "Het gaat om het volledige Blokker-huismerkassortiment: van een vacuümzak en een airfryer, over een kandelaar en een droogrek, tot een opbergdoos en een koekenpan", licht Barbara van der Werf, communications specialist bij Blokker, toe. "We beperken we ons tot het huismerkassortiment. Voorlopig hebben we (nog) geen plannen ook andere merken te gaan verkopen."

In Nederland verkoopt Blokker zijn huismerkartikelen al sinds 2019 op Bol. Daar scoren vooral producten in de categorieën Koken (van pan tot airfryer), Tafelen (van theekopje tot bestekset), Huishouden (van ontstopper tot stofzuiger) en Wonen (van geurstokje tot vaas) erg goed. "We hebben geleerd dat de vertrouwde merknaam Blokker, een huismerkassortiment met een sterke prijs/kwaliteitverhouding en het enorme bereik van Bol, een succesvolle combinatie vormen", vertelt Van der Werf. "Sinds we afgelopen jaar onze Bol-orders zijn gaan verzenden vanuit ons eigen distributiecentrum in Geldermalsen, waardoor de beschikbaarheid continu heel goed op orde was, zijn we enorm gegroeid op Bol. Daarmee is Bol, na onze fysieke winkels en onze eigen webshop Blokker.nl, tot een belangrijk derde verkoopkanaal uitgegroeid."

Terugkeer naar de Belgische markt? 

De beslissing om de succesvolle samenwerking met Bol elders uit te rollen, was een logische keuze, klinkt het. Al is het opvallend dat Blokker opnieuw kiest voor België. De keten verdween in 2020 uit het Belgische straatbeeld nadat moederbedrijf Mirage Retail Group besloot om al zijn 123 Belgische winkels te verkopen aan Dutch Retail Group. Die zou de winkels uitbaten onder de naam ‘Mega World’, een project dat na veel heisa een stille dood stierf. Toch wil Blokker de connectie met België terug nieuw leven inblazen. "Blokker is 43 jaar aanwezig geweest in België en heeft daardoor nog een hoge naamsbekendheid. Daardoor denken we dat België voor ons kansen biedt voor online verkoop", vervolgt onze gesprekspartner. "Omdat ons distributiecentrum ook de verzending van pakketten buiten Nederland kan verzorgen, was de stap naar verkoop via Bol in België niet groot: de investeringen zijn klein en we weten wat het kan opbrengen door onze Nederlandse ervaringen."

Of deze samenwerking met Bol in België ook betekent dat Blokker zal terugkeren naar de Belgische markt met fysieke winkels? "We hebben geen concrete plannen", besluit Van der Werf. "Vanzelfsprekend volgen we nauwkeurig wat er gebeurt op Bol België. We verzamelen zo data over Blokker en de Belgische markt. Deze kunnen weer gebruiken om eventuele vervolgstappen te bepalen. Eerst maar eens kijken hoe dit loopt en dan zien we wel weer verder."