Een vierkante meter, meer heb je niet nodig voor een verkooppunt van de Nationale Loterij in je winkel. Bovendien een beproefde formule waarvan de investering wordt gedragen door de Nationale Loterij. Hoe ziet zo’n winnende samenwerking eruit? Dat onderzoeken we in een driedelige reeks. Dit keer is de getuigenis van Sophie Deconinck van Spar Comblain-Au-Pont aan de beurt.

De winkel in een notendop 

1.200 vierkante meter winkelruimte

6.300 bezoekers per week

De winkel in een notendop 

Vijf jaar geleden bouwden we een gloednieuw gebouw voor onze supermarkt, met een verkoopoppervlakte van 1.200 vierkante meter. Dankzij deze grotere oppervlakte konden we onze activiteiten diversifiëren. Net na onze heropening bood een regionaal verantwoordelijke van de Nationale Loterij ons aan om een spelterminal te installeren. We waren erg blij met dit voorstel, ons belangrijkste doel was om klanten een nieuwe dienst aan te bieden, sommigen hadden ons er al eerder naar gevraagd.

Na ons akkoord kwamen de technici vrij snel ter plaatse om de terminal te installeren, die naast het onthaal, dus na de kassa’s, werd geplaatst. In de eerste paar weken zagen we een positieve toename in het aantal bezoekers. Het is een extra service voor onze vaste klanten en het helpt ons ook om nieuwe klanten te bereiken, waarvan er een aantal de winkel binnenlopen om een paar aankopen te doen. Natuurlijk hebben we te maken met bepaalde verkooppieken, zoals met Kerstmis, op 14 februari, op vrijdag de 13e en tijdens uitzonderlijke trekkingen van EuroMillions.

Loterie Nationale Spar Comblain-Au-Pont.
©

Loterie Nationale

Dit succes hebben we ook te danken aan de Nationale Loterij, die zeer actief is in het optimaliseren van haar service. Ongeveer één keer per maand krijgen we bezoek van een regionaal verantwoordelijke. Hij controleert of alles goed verloopt, stelt manieren voor om de dienstverlening te optimaliseren of stelt bijvoorbeeld affiches voor om te communiceren over een nieuwe campagne.

We hebben onze strategie enigszins gewijzigd sinds eind 2024, met de toevoeging van twee kleinere terminals van de Nationale Loterij bij de kassa’s. We wilden namelijk de verplaatsingen van onze kassaverantwoordelijken optimaliseren. We werken met staande kassa’s, dus caddie to caddie. Dankzij deze terminals aan de kassa kunnen klanten hun speltickets en krasbiljetten kopen terwijl ze hun boodschappen doen en hoeft het personeel zich minder te verplaatsen.

Deel 1 & 2 : Benieuwd naar het eerste en tweede deel van deze minireeks?