Partner content Van vierkante meter naar meerwaarde: hoe retailers winnen met de Nationale Loterij

Loterie Nationale
Een vierkante meter, meer heb je niet nodig voor een verkooppunt van de Nationale Loterij in je winkel. Bovendien een beproefde formule waarvan de investering wordt gedragen door de Nationale Loterij. Hoe ziet zo’n winnende samenwerking eruit? Dat onderzoeken we in deze en volgende edities. Om de spits af te bijten, vroegen we aan Category Manager Patrick Dejardin en drie winkeliers hoe zij zo’n win-win zien.
90 jaar spel en maatschappelijk engagement
De Nationale Loterij bestaat 90 jaar en is alom zichtbaar – van krantenkiosk tot grootschalige mediacampagnes. Toch is vooral de minder zichtbare aanwezigheid van tel: de maatschappelijke impact. Patrick Dejardin: “We hebben een uniek model, zijn een verantwoorde spelaanbieder én laten 100 procent van de winst terugvloeien naar de samenleving. Dankzij de inzet van onze spelers, kunnen wij onze schouders zetten onder initiatieven waarvan de hele samenleving de vruchten plukt. Van cultuur en sport tot wetenschappelijk onderzoek en solidariteitsacties.”
In 2024 werd 998 miljoen euro uitgekeerd aan winnaars en ging 345 miljoen euro naar de maatschappij. Wat hebben retailers erbij te winnen? “Meer dan 6 miljoen meerderjarige Belgen zijn spelers, een enorm potentieel in omzet of extra bezoeken voor winkels die de producten van de Nationale Loterij verkopen.”
Win-win voor retailers en klanten
Mooi meegenomen is dat klanten van gemak houden. One-stop-shopping is een troef voor winkeliers die de producten van de Nationale Loterij aanbieden. Komt er veel bij kijken? “Integendeel”, aldus Patrick. “Om de drempel laag te houden, zorgt de Nationale Loterij voor een complete opstartkit. Met onder andere een verkoopterminal met aanraakscherm, een display voor krasloten en visibiliteitsmateriaal (beachflag, posters, enzovoort). Ook de voorraad krasloten wordt in consignatie gegeven.”
We hebben een uniek model, zijn een verantwoorde spelaanbieder én laten 100 procent van de winst terugvloeien naar de samenleving.
Met de marketing zit het ook snor. Binnen en buiten het winkelpunt zorgt promomateriaal voor meer trafiek en (impuls)aankopen. Er zijn het hele jaar door mediacampagnes. En retailers krijgen toegang tot een communicatieplatform met kant-en-klare content voor sociale media. Tel daar nog een all-inclusive service bij. “Het systeem van consignatie, een uniek aanspreekpunt, een helpdesk voor vragen en technische ondersteuning, persoonlijk contact met een regionaal verantwoordelijke ... we doen er alles aan om de retailer te ontzorgen.”
De Nationale Loterij volgt de klant en is overal te vinden waar die graag terechtkan om te spelen, vandaar ook in foodretail. Met ondertussen meer dan 1.600 verkooppunten – een groeiend aantal. Elke winkel heeft zijn eigen karakteristieken, maar er zijn wel gemene delers: convenience, meer bezoekers, een hogere verkoop en een aantrekkelijk commissiesysteem.
De beste ambassadeurs zijn de foodretailers zelf. Daarom polsten we bij drie winkeliers naar hun ervaringen.
De praktijk: retailers aan het woord
Stefan Pilate
Carrefour Express Rocapi Roeselare
De winkel in een notendop: 300 vierkante meter oppervlakte I zondag is topdag I nauwe band met klanten
De regionaal verantwoordelijke van de Nationale Loterij klopte bij mij aan in 2012 toen we nog op het Stationsplein in Roeselare gevestigd waren. Ik was er onmiddellijk voor te vinden en het bleek een schot in de roos. Met de verhuis naar onze huidige locatie, is het verkooppunt gewoon meeverhuisd. Ook al was er schuin tegenover ons een tabakswinkel met een verkooppunt.
Vanwaar mijn enthousiasme? Ik ben altijd gefascineerd geweest door de Loterij, ben ermee opgegroeid ook. Naast die persoonlijke interesse, is het natuurlijk ook een meerwaarde voor de winkel. Het zorgt voor extra omzet en ambiance. Telkens de terminal een winnend signaal geeft, brengt dat leven in de brouwerij.
Ons verkooppunt is strategisch geplaatst bij de eerste kassa. We hebben er amper omkijken naar en het verloopt allemaal supervlot. Qua klanten zie ik twee duidelijke groepen. Enerzijds mensen die het als een extra service zien en het waarderen dat ze bij ons kunnen spelen. Anderzijds een groep die specifiek komt om te spelen, vooral krasbiljetten. Omdat wij open zijn op zon- en feestdagen, komen er ook op die momenten spelers over de vloer. De verkoop piekt vooral tijdens speciale trekkingen en als de Jackpots oplopen.
De ondersteuning van de Nationale Loterij vind ik uitstekend. Prima service, altijd meteen geholpen, alles wordt automatisch geleverd en aangevuld. Voor ons is het verkooppunt een win-win. Meer omzet voor ons, meer gemak voor onze klanten.
Nog een leuke anekdote: lang geleden heb ik een winnaar begeleid naar het hoofdkantoor in Brussel. Die man had zijn formulier elders gekocht, maar was wat bezorgd om zijn privacy. Hij heeft mij in vertrouwen genomen en nadien getrakteerd op de Zavel. Dat zijn momenten die je bijblijven.

Loterie Nationale
Sam Dewitte
Ad Delhaize Deinze
De winkel in een notendop: 2.800 vierkante meter winkelruimte I 15.000 bezoekers per week
Wij werken al 19 jaar samen met de Nationale Loterij, vanaf het moment dat we beslist hadden om een onthaalbalie te voorzien. Als je alleen kijkt naar de bemanning kan dat een kostenpost zijn. Maar wij zien het ruimer: een plek waar je klanten welkom heet, te woord staat en van dienst bent. Met een verkooppunt van de Nationale Loterij, voeg je daar nog een laag beleving aan toe. Voor ons was het alleszins de ideale uitkomst om het onthaal én rendabel én klantgericht te maken.
Het verkooppunt neemt amper ruimte in beslag terwijl het interessante voordelen oplevert. Zo bieden we onze klanten een bijkomende dienstverlening, maar we trekken er ook extra klanten mee aan. De ene komt alleen voor een Lotto-formulier, de andere komt shoppen en neemt en passant een krasspel mee.
Voor klanten weegt gemak door, voor ons draait het vooral om een warme, nuttige en rendabele invulling van het onthaal. Om je een idee te geven: het verkooppunt van de Nationale Loterij zorgt voor meer dan 1 procent van onze omzet.
Over de samenwerking zijn we zeker tevreden. Het systeem is super betrouwbaar, er is een helpdesk waar we terechtkunnen met vragen, en de marketingondersteuning geeft een flink duwtje in de rug.
Let wel: je moet niet alles afschuiven op de Nationale Loterij. Je moet rekening houden met richtlijnen en zelf bepaalde inspanningen doen om van de verkoop een succes te maken. Dat gaat van promotie op sociale media – waarvoor we de content krijgen aangereikt – tot beachflags, affiches en ander materiaal om de zichtbaarheid te vergroten.
Hoe groter je toewijding, hoe groter de return. Dat kan soms wat overweldigend lijken, maar wij hebben het prima onder controle. En dat loont absoluut de moeite.

Loterie Nationale
Sophie Deconinck
Spar Comblain-au-Pont (provincie luik)
De winkel in een notendop: 1.200 vierkante meter winkelruimte I 6.300 bezoekers per week
Vijf jaar geleden bouwden we een gloednieuw gebouw voor onze supermarkt, met een verkoopoppervlakte van 1.200 vierkante meter. Dankzij deze grotere oppervlakte konden we onze activiteiten diversifiëren. Net na onze heropening bood een regionaal verantwoordelijke van de Nationale Loterij ons aan om een spelterminal te installeren. We waren erg blij met dit voorstel, ons belangrijkste doel was om klanten een nieuwe dienst aan te bieden, sommigen hadden ons er al eerder naar gevraagd.
Na ons akkoord kwamen de technici vrij snel ter plaatse om de terminal te installeren, die naast het onthaal, dus na de kassa’s, werd geplaatst. In de eerste paar weken zagen we een positieve toename in het aantal bezoekers. Het is een extra service voor onze vaste klanten en het helpt ons ook om nieuwe klanten te bereiken, waarvan er een aantal de winkel binnenlopen om een paar aankopen te doen. Natuurlijk hebben we te maken met bepaalde verkooppieken, zoals met Kerstmis, op 14 februari, op vrijdag de 13e en tijdens uitzonderlijke trekkingen van EuroMillions.
Dit succes hebben we ook te danken aan de Nationale Loterij, die zeer actief is in het optimaliseren van haar service. Ongeveer één keer per maand krijgen we bezoek van een regionaal verantwoordelijke. Hij controleert of alles goed verloopt, stelt manieren voor om de dienstverlening te optimaliseren of stelt bijvoorbeeld affiches voor om te communiceren over een nieuwe campagne.
We hebben onze strategie enigszins gewijzigd sinds eind 2024, met de toevoeging van twee kleinere terminals van de Nationale Loterij bij de kassa’s. We wilden namelijk de verplaatsingen van onze kassaverantwoordelijken optimaliseren. We werken met staande kassa’s, dus caddie to caddie. Dankzij deze terminals aan de kassa kunnen klanten hun speltickets en krasbiljetten kopen terwijl ze hun boodschappen doen en hoeft het personeel zich minder te verplaatsen.

Loterie Nationale
Er valt nog veel te vertellen over de Nationale Loterij. In de volgende edities zoomen we in op wat een partnerschap precies inhoudt, wat erbij komt kijken, hoe je er een succesformule van maakt, en meer.

Loterie Nationale

Loterie Nationale

Loterie Nationale

Loterie Nationale

Loterie Nationale

Loterie Nationale

Loterie Nationale