Een vierkante meter, meer heb je niet nodig voor een verkooppunt van de Nationale Loterij in je winkel. Bovendien een beproefde formule waarvan de investering wordt gedragen door de Nationale Loterij. Hoe ziet zo’n winnende samenwerking eruit? Dat onderzoeken we in een driedelige reeks. Dit keer is het de beurt aan de getuigenis van Sam Dewitte van de Delhaize Deinze.

De winkel in een notendop:

  • 2.800 vierkante meter winkelruimte
  • 15.000 bezoekers per week 

Wij werken al 19 jaar samen met de Nationale Loterij, vanaf het moment dat we beslist hadden om een onthaalbalie te voorzien. Als je alleen kijkt naar de bemanning kan dat een kostenpost zijn. Maar wij zien het ruimer: een plek waar je klanten welkom heet, te woord staat en van dienst bent. Met een verkooppunt van de Nationale Loterij, voeg je daar nog een laag beleving aan toe. Voor ons was het alleszins de ideale uitkomst om het onthaal én rendabel én klantgericht te maken. 

Het verkooppunt neemt amper ruimte in beslag terwijl het interessante voordelen oplevert. Zo bieden we onze klanten een bijkomende dienstverlening, maar we trekken er ook extra klanten mee aan. De ene komt alleen voor een Lotto-formulier, de andere komt shoppen en neemt en passant een krasspel mee. 

Voor klanten weegt gemak door, voor ons draait het vooral om een warme, nuttige en rendabele invulling van het onthaal. Om je een idee te geven: het verkooppunt van de Nationale Loterij zorgt voor meer dan 1 procent van onze omzet. 

Over de samenwerking zijn we zeker tevreden. Het systeem is super betrouwbaar, er is een helpdesk waar we terechtkunnen met vragen, en de marketingondersteuning geeft een flink duwtje in de rug. 

Let wel: je moet niet alles afschuiven op de Nationale Loterij. Je moet rekening houden met richtlijnen en zelf bepaalde inspanningen doen om van de verkoop een succes te maken. Dat gaat van promotie op sociale media – waarvoor we de content krijgen aangereikt – tot beachflags, affiches en ander materiaal om de zichtbaarheid te vergroten. 

Hoe groter je toewijding, hoe groter de return. Dat kan soms wat overweldigend lijken, maar wij hebben het prima onder controle. En dat loont absoluut de moeite.

Deel 1

Benieuwd naar het eerste deel van deze minireeks? 

Klik hier!
Deel 1