In 2023 wijdde het Observatoire Cetelem zijn jaarlijks onderzoek over de consumptietrends aan het fenomeen low cost. Die studie wijst allereerst uit dat er nog wat onzekerheid bestaat over de precieze definitie van het concept, maar ze levert wel specifieke cijfers over de manier waarop de Belgische consumenten naar low cost kijken.

Hoe ervaren de consumenten, in Europa en in België, die lagekostenmarkt? Om dat te weten, beschikken we alvast over een uitstekende en vrij recente bron. Het Observatoire Cetelem werd in 1985 opgericht als cel voor economisch onderzoek en monitoring van de bank BNP Paribas Personal Finance. Het tracht veranderingen in de consumptiegewoonten vast te stellen en te duiden, en vervult die opdracht onder meer door het publiceren van internationale benchmarkonderzoeken. Elk jaar verschijnen er zo onderzoeken over de consumptiebarometer, huisvesting, de automobielmarkt en tot slot ook over de consumptietrends. In 2023 spitte het onderzoek in die laatste categorie zich dus specifiek toe op de low cost-markt.