Plus Interview “Het volstaat niet om een innovatie in de winkelrekken te plaatsen. Je moet er ook een verhaal bij vertellen”

Fabio Ziemϐen
Flash info
Fabio Ziemϐen
Onze tweede getuige, Fabio Ziemβen, die ook een lezing hield tijdens FXT25, werkt vandaag bij het Berlijnse investeringsfonds Zintinus, dat steun biedt aan innovatieve bedrijven die streven naar een voedingssector met betere praktijken op het vlak van gezondheid, veiligheid en duurzaamheid. Toch heeft ook Fabio bagage als retailer: van 2015 tot 2021 werkte hij bij Metro, aan het hoofd van de afdeling innovatie, waar hij trouwens ook Clément Tischer aantrok, die hij al lang kent. Hij bekijkt de uitdagingen op het gebied van foodtech dan ook met een blik die sterk doordrongen is van een retailcultuur.
Die belangstelling dateert al uit de tijd dat ikzelf ben begonnen in het domein van de voedingstechnologie en -innovatie. Dat was in 2010, een tijd waarin de sector van de start-ups in volle opkomst was. Het fenomeen van het online voeding kopen deed zijn intrede en in Duitsland barstte een prijzenoorlog los tussen de twee grote discounters, Aldi en Lidl. Aan de andere kant had je Rewe en Edeka, die werden geconfronteerd met de dubbele concurrentie van de online supermarkten en van nieuwe formules als HelloFresh. Voor die retailers was het belangrijk om de prijzenoorlog niet te verliezen, maar ze wilden evenmin het voordeel op het vlak van service uit handen geven. Ik was daar getuige van, want zelfs nog voor ik in 2015 bij Metro begon, als verantwoordelijke voor de e-commerce in voeding, was ik al sinds 2011 de eerste blogger die schreef over het concept van de online supermarkten in Duitsland. Mijn favoriete domein was de digitalisering van de voedingsretail en alles wat daarmee te maken heeft en het logische vervolg was dat ik bij Metro ging werken. Voortaan bestond mijn taak erin de positie van Metro te bepalen en de rol van de traditionele detailhandel te definiëren in het licht van de opkomst van nieuwe concepten op het gebied van online retail. En natuurlijk moest ik ook een antwoord zoeken op een aantal grote uitdagingen, zoals de regelgeving in verband met voedingsinformatie, die een transparante informatieverstrekking aan de klanten vereiste en waarvoor een dataketen moest worden ingevoerd. Dat was een reusachtige uitdaging, vooral ook omdat alle retailers destijds hun eigen abonnementendienst wilden opzetten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?