Wat doet een mens als hij thuis moet blijven? Heel veel koken, blijkbaar. De kijkcijfers van kookprogramma's en de verkoop van kookboeken en broodbakmachines schiet de hoogte in.

Tv-kok Jeroen Meus was al populair, maar hij is het vandaag meer dan ooit. De bezoekersstatistieken van de website 'Dagelijkse Kost' schieten de hoogte in. De televisiekok stelt er elke dag op zijn eigen, ontspannen manier een simpel recept voor. De chef heeft zich, zoals veel andere televisieprogramma's, moeten aanpassen aan de omstandigheden: de opnames gebeuren met automatische camera's, bij hem thuis.

Het publiek lust er pap van, zo blijkt. Mensen zijn op zoek naar inspiratie voor het koken van producten die ze sinds het ingaan van de maatregelen in grote getale kochten. Zo gingen de bezoekerscijfers voor recepten met pannenkoeken met 230% de hoogte. De recepten voor broden die thuis gebakken worden, stijgen zelfs met maar liefst 929%. Ook de verkoop van diepvriezers steeg stevig (+175%) terwijl de site van Dagelijkse Kost een verhoging van bezoekersaantallen van 134% zag bij karbonades en spaghettisaus.

Ook andere televisiestations zien een duidelijke impact op kookprogramma's. De dagelijkse uitzending van Loïc Van Impe, tegelijk uitgezonden op VTM en RTL, speelt op die behoefte in. RTBF haalt dan weer "Un gars, un chef" uit de archieven, een kookprogramma met Gérald Wathelet dat stopte in 2016.

Delhaize lanceert culinaire wedstrijd op sociale media

De golf van interesse voor thuiskomen inspireert ook sommige supermarkten. Delhaize lanceert onder de hashtag #SamenKokenDoetGoed een wedstrijd die loopt tot 14 april en waarbij 6 chefs de thuiszittende consument uitdagen om hun eigen recepten klaar te maken en ze te presenteren op Facebook of Instagram. 600 winnaars worden beloond door de chefs en krijgen een korting van 100 euro bij een restaurant naar keuze, eens de lockdown voorbij is. Een manier om de zwaar getroffen horeca een hart onder de riem te steken.

Een ander interessant initiatief is dat van Apaq-W, dat een campagne lanceert via klassieke en sociale media, rond het thema #ikkooklokaal. De consument wordt uitgenodigd om van de situatie gebruik te maken om simpele producten te ontdekken van hier en om aan te kopen bij lokale producenten en vaklui. Elke dag wordt er ofwel een recept van Julien Lapraille, David Martin of een aperitief van Eric Boschman voorgesteld.

Naast koken is er ook veel tijd voor andere tijdverdrijven zoals videospelletjes (+48% verkoop online, volgens GfK), net als televisiediensten als Netflix. De streamingdienst geeft geen cijfers voor België, maar trekt nu ook een ouder publiek aan, dat voorheen minder interesse toonde. Ook gezelschapspelletjes zitten in de lift. Speelgoeduitgever Jumbo - niet te verwarren met de gelijknamige supermarkt - zag de verkoop van puzzels in week 12 stijgen met 438,5%.