
HelloFresh
HelloFresh
HelloFresh Group heeft zijn resultaten voor het boekjaar 2024 voorgesteld. De EBITDA zakte van 447,6 naar 399 miljoen euro. De omzet steeg daarentegen licht (+0,9%) tot 7,66 miljard euro bij constante wisselkoersen. Resultaten die nogal koel ontvangen werden op de beurs, waar de aandelenkoers van het bedrijf vanochtend met 12% daalde.
Dominik Richter, de medeoprichter en CEO van het bedrijf, bevestigde bij het bekendmaken van de jaarresultaten dat het beleid van verhoogde kostenbeheersing zou worden voortgezet en uitgebreid: “Na vijf jaar van solide vooruitgang, gekenmerkt (...) door een bijna 9-voudige toename van de EBITDA, beginnen we nu aan de volgende fase van onze strategie. Deze wordt in de eerste plaats gekenmerkt door de noodzaak om onze kostenbasis in alle belangrijke categorieën aan te passen en onze winstgevendheid per eenheid te verbeteren.” Tot deze besparingen behoren natuurlijk de aanzienlijke bedragen die zijn geïnvesteerd in promoties en marketing om het klantenbestand van de kernactiviteit, de verkoop van maaltijdboxen, uit te breiden. Het verlagen van deze kortingen en marketingbudgetten zou de winstgevendheid moeten verbeteren, maar dit zal waarschijnlijk ook ten koste gaan van de omzet. In het laatste kwartaal van 2024 had HelloFresh zijn reclame-uitgaven al verlaagd met 20% in totaal en met 30% in Noord-Amerika, zijn belangrijkste markt. Dit heeft ook geresulteerd in een omzetdaling van 10% in de VS en Canada, en 5% elders.
Minder volume, maar meer winstgevendheid: dat is de strategie die wordt gevolgd voor 2025, een boekjaar waarin HelloFresh de winst wil verhogen van 399 tot 450 à 500 miljoen euro. Het bedrijf voorspelt verschillende trends voor verschillende productsegmenten: de verkoop van maaltijdboxen zou met 10% kunnen dalen, maar dit zou gecompenseerd moeten worden door een groei van minstens 10% in bereide maaltijden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?