Happy Hours market, een start-up die in februari 2019 het licht zag in Elsene, neemt de verkoop van onverkochte producten van supermarkten voor zijn rekening. De organisatie verzamelt ze, verkoopt ze aan een de helft van de prijs, om ze nadien te schenken aan liefdadigheidsinstellingen.
Ludovic Libert en Aurélien Marino zijn de bedenkers van Happy Hours market. “Het concept is vertrokken van twee problemen. Enerzijds heb je de voedselverspilling: in België eindigt elk 15 seconde ongeveer 2 ton voedsel in de vuilbak, ofwel zo’n 4.000 maaltijden. Daarmee zouden we heel de gemeente Lindebeek van eten kunnen voorzien. Het andere probleem is dat een derde van de Brusselse bevolking onder de armoedegrens leeft”, vertelt Aurélien Marino. Om die problemen aan te pakken, verzamelt Happy Hours market alle onverkochte producten bij supermarkten, om ze vervolgens tegen de helft van de prijs te verkopen en de overschotten te verdelen onder verschillende liefdadigheidsinstellingen.
Momenteel werkt de start-up samen met onder meer Grain Bakery, Bistrot Bocaux en de Carrefour Market van Molière en Boondaael, in de gemeente Elsene. Hoewel er ook buurtwinkels worden geviseerd, benadrukt Ludovic Libert dat dit geen prioriteit is: “Onze focus ligt echt bij de supermarkten, waar het grootste deel van de voedselverspilling plaatsvindt. Dat is te wijten aan het feit dat winkels producten steeds in voorraad hebben, waardoor er dus elke dag voedselverspilling is.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?