Happy Hours market, een start-up die in februari 2019 het licht zag in Elsene, neemt de verkoop van onverkochte producten van supermarkten voor zijn rekening. De organisatie verzamelt ze, verkoopt ze aan een de helft van de prijs, om ze nadien te schenken aan liefdadigheidsinstellingen.

Ludovic Libert en Aurélien Marino zijn de bedenkers van Happy Hours market. “Het concept is vertrokken van twee problemen. Enerzijds heb je de voedselverspilling: in België eindigt elk 15 seconde ongeveer 2 ton voedsel in de vuilbak, ofwel zo’n 4.000 maaltijden. Daarmee zouden we heel de gemeente Lindebeek van eten kunnen voorzien. Het andere probleem is dat een derde van de Brusselse bevolking onder de armoedegrens leeft”, vertelt Aurélien Marino. Om die problemen aan te pakken, verzamelt Happy Hours market alle onverkochte producten bij supermarkten, om ze vervolgens tegen de helft van de prijs te verkopen en de overschotten te verdelen onder verschillende liefdadigheidsinstellingen.

Momenteel werkt de start-up samen met onder meer Grain Bakery, Bistrot Bocaux en de Carrefour Market van Molière en Boondaael, in de gemeente Elsene. Hoewel er ook buurtwinkels worden geviseerd, benadrukt Ludovic Libert dat dit geen prioriteit is: “Onze focus ligt echt bij de supermarkten, waar het grootste deel van de voedselverspilling plaatsvindt. Dat is te wijten aan het feit dat winkels producten steeds in voorraad hebben, waardoor er dus elke dag voedselverspilling is.

Het concept is simpel: nadat de onverkochte producten op het einde van de dag zijn opgehaald bij de supermarkten, worden de producten gesorteerd en op de website van de start-up verkocht aan de helft van de prijs. Klanten kunnen vanaf 19u30 hun bestelling plaatsen, hun winkelmandje valideren en dat vervolgens ophalen aan het afhaalpunt. Over het algemeen gebeuren er een dertigtal bestellingen per avond. Daarna worden de overschotten weggeschonken aan liefdadigheidsinstellingen. 

Strategische posities

De koelwagen van Happy Hours market heeft ondertussen al zijn eigen gewoontes. Zo is de wagen terug te vinden op strategische plaatsen als de Solbosch campus van de ULB (van maandag tot woensdag) en in de buurt van het ziekenhuis in Elsene (elke donderdag en vrijdag). “We hebben al gemerkt dat de mensen die de producten bij ons komen kopen enerzijds mensen zijn die bewust bezig zijn met de problematiek van voedselverspilling. Aan de begraafplaats in Elsene vinden we veel van zo’n mensen terug? Het andere type cliënteel dat we aantrekken zijn mensen die het niet breed hebben. Er zijn immers veel sociale woningen in de buurt van het ziekenhuis in Elsene”, vertelt Ludovic Libert. 

“Dankzij ons hebben de winkels geen afval meer”

Naast de maatschappelijke en ecologische impact, is de Happy Hours market ook goed voor supermarkten die met hen samenwerken en voor de liefdadigheidsinstellingen die genieten van de onverkochte  waren. “De winkels waar we mee samenwerken zijn heel blij. We zien een daling van het aantal onverkochte producten bij de winkels waar we mee samenwerken. Aan de andere kant profiteren ook de liefdadigheidsinstellingen aangezien zij meer producten kunnen aanbieden en zo ook meer mensen kunnen laten genieten van de onverkochte maaltijden. De organisaties worden zo veel beter bevoorraad dan vroeger, hoewel we de onverkochte producten eerst doorverkopen aan consumenten. Dat zorgt ervoor dat het project verder kan blijven bestaan”, legt Aurélien Marino.

“Het grote voordeel voor de supermarkten is dat we elke dag op hetzelfde uur de voedseloverschotten komen ophalen. 's Nachts verdwijnen hun overschotten. Ze moeten met andere woorden dus geen privébedrijven meer betalen voor de verwerking van het voedselafval. Dat bespaart hun zowel geld als tijd”, voegt Ludovic Libert eraan toe. “We bezorgen hen trouwens ook een rapport over hun onverkochte producten zodat ze voedselverspilling aan de bron kunnen aanpakken. Als we in een maand bijvoorbeeld telkens dezelfde tomaten ophalen, laten we dat weten aan de winkel zodat de eigenaar het aantal bestelde tomaten kan verminderen”, besluit hij. 

8 camions tegen 2020

De oprichters hebben wilde plannen voor Happy Hours market. Zo willen ze het aantal afhaalpunten optrekken en het project laten groeien in Brussel. “We organiseren een fondsenwerving, zodat we Happy Hours market kunnen uitbreiden. Tegen 2020 willen we in heel Brussel toegankelijk zijn. We hebben momenteel één vrachtwagen en willen er tegen eind volgend jaar 8 hebben.”