Een oneindig aantal mogelijkheden, dat belooft de nieuwe generatie barcodes, de QR-code powered by GS1. Tegen 2027 kunnen alle retailers wereldwijd de nieuwe barcodes scannen aan de kassa, hoopt GS1. Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux, legt uit waarom dat een goede zaak is voor iedereen.

Vijftig jaar geleden maakte de streepjescode zijn intrede, ondertussen kunnen we ons het retaillandschap niet meer zonder barcode voorstellen. Van de kassa in de supermarkt tot het magazijn van de e-commerce, overal speelt die barcode een belangrijke rol. «Samen goed voor acht tot tien miljard beeps per dag», vertelt Jan Somers, CEO bij GS1 Belgilux. "Maar de streepjescode bevat slechts beperkte informatie, terwijl we achter onze nieuwe generatie QR-codes meer links naar data kunnen leggen. Dat is niet alleen handig, maar ook noodzakelijk voor zowel producenten, retailers, marktplaatsen als consumenten. Het ultieme doel is één barcode op het product die alles doet."

Oneindige mogelijkheden

 Het nut van de nieuwe generatie barcodes voor iedereen is eenvoudig samen te vatten, weet Jan Somers: "Vooral vanuit Europa komt er heel wat reglementering op ons af. Elk product, van voeding tot speelgoed, moet heel wat informatie voor de consument meekrijgen. De nieuwe barcodes leiden niet naar één enkele website zoals de huidige QR-codes, maar naar een veel bredere hoeveelheid van online-bronnen waar al die informatie staat. Een bijkomend voordeel is dat alle informatie van een product gebundeld zal zijn. Op een fles wijn staan nu bijvoorbeeld minstens twee barcodes, op sommige producten drie. Dat zal niet meer nodig zijn."

GS1
©

GS1

Ook voor de consument biedt de nieuwe barcode van GS1 heel wat voordelen. "Mensen winkelen steeds bewuster, ze willen de samenstelling en herkomst van voedingsmiddelen kennen. Of is het speelgoed veilig? Heeft dit product bijgedragen tot ontbossing? Waaruit bestaat de verpakking? Hoe hergebruiken of recyclen? Kan ik het digitale productpaspoort consulteren? Wat is de ecologische voetafdruk van dit product? Die info kan achter de QR-code powered by GS1 zitten", vertelt Jan Somers. "Handiger kan niet: alles wat je moet weten én alles wat je wil weten is beschikbaar via één kleine QR-code."

Het grootste voordeel van de nieuwe generatie barcodes: éen beep opent de deur naar miljarden consumenten, en het scant aan de kassa.

Jan Somers
CEO GS1 Belgilux

Sterkere band met de klant

De smartphone speelt een cruciale rol in het verhaal van de nieuwe generatie barcodes, want hij is de toegangspoort tot informatie, promoties en veel meer. De QR-code kan gescand worden via de camera van de smartphone. "Sinds de coronapandemie is de digitale kloof om barcodes te laten zien op de smartphone of ermee te scannen verdwenen", vertelt Jan Somers. "Dit is zonder twijfel het grootste voordeel van de nieuwe generatie barcodes: één beep opent de deur naar miljarden consumenten, maar ook de consument zal meer scannen." GS1 rekent erop dat tegen 2027 elke retailer wereldwijd met de nieuwe generatie barcodes kan werken. Dat geeft de sector de nodige tijd om zich aan te passen, want de vernieuwing zal een investering van de retailer vragen, geeft Jan Somers toe: "We voorzien ook een overgangsperiode, met zowel de oude streepjescode als de nieuwe QR-code op elke verpakking. Zo hebben retailers en producenten voldoende tijd om de overstap te maken."

Meer info?

Meer weten: GS1 Forum 21/03/2024

 

Meer info?