De coronacrisis heeft een heleboel nieuwe consumptietrends voortgebracht, waaronder ook ‘zichzelf verwennen’. Het zorgt ervoor dat de categorie zuiveldesserts in de supermarkt explodeerde, met een jaarlijkse groei van 12,7% volgens cijfers van Nielsen die eindigden in oktober 2020.

2020 is een scharnierjaar voor alles wat met onze manier van consumeren te maken heeft. Meer homemade en gezonder eten zijn daarbij twee tendenzen die in het oog springen, maar er is er nog één die een belangrijke rol speelt: plezier. Vooral die zoektocht naar genot en plezier spelen heel erg in de kaart van zuiveldesserts, die op jaarbasis een indrukwekkende groei met dubbele cijfers laten zien: +12,7% in waarde, volgens de cijfers van Nielsen die in oktober van dit jaar eindigden. Een duidelijke trend, die bevestigd wordt door de twee grootste spelers op de markt: Danone, met de onontkoombare Danette, en Lactalis Nestlé, vooral gekend van zijn merk La Laitière. “De categorie van de zuiveldesserts kent een sterke groei in 2020: +8,7% in volume, +12,2% in waarde. Over een periode van 12 maanden bekeken kennen alle segmenten een groei van 4 à 8%, behalve pudding (-3%), wat toont dat de Belgen van verwenproducten houden. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is het kleine segment gespecialiseerde desserts (patisseriedesserts en roomdessert voor fijnproevers) die in een jaar tijd met 1% groeiden”, zegt François Prigent, marketingdirecteur bij Lactalis Nestlé. “Tijdens de eerste lockdown is de omzet van winkelketens de hoogte in gegaan, toch zeker in food. In die periode hebben we ook kunnen profiteren van die evolutie, met een groei van 15 à 20% van ons volume, afhankelijk van het merk. De reden ligt voor de hand: gezinnen bleven thuis, zonder de mogelijkheid om buitenshuis te consumeren. Sinds de zomer, toen de maatregelen versoepeld werden, keerde de consumptie terug naar een meer normaal niveau.”