Het dronebedrijf Wing (een dochter van Alphabet en dus een zuster van Google) is in Christiansburg, Virginia, gestart met leveringen van pakjes voor FedEx, supermarktketen Walgreens en de lokale winkel Sugar Magnolia. Volgens het bedrijf zijn deze eerste commerciële leveringen een primeur voor de Verenigde Staten. Het nieuws komt als een verrassing, want in Europa worden pakjesleveringen per drone vandaag als een randfenomeen beschouwd.

Eerder dit jaar kreeg Wing een vergunning van de Federal Aviation Authority om drones buiten het gezichtsveld van de operator te gebruiken. Die drones hebben een draagvermogen van slechts 1,3 kg en een reikwijdte van 20 km.

Wing opereert vandaag in  Christiansburg, een stadje met landelijke allures waar bijna alle huizen een tuin hebben. Voor deze pilot is een app ontwikkeld. Mensen kunnen sommige producten bij Walgreens of Sugar Magnolia bestellen om ze per drone ‘binnen enkele minuten’ te laten leveren. Ze kunnen ook FedEx vragen om een geplande levering over de lucht te laten plaatsvinden. De drone, die vanuit een ‘nest’ vertrekt, landt niet, maar laat een draagtas aan een lijn zakken, die ze op een bepaalde plek dropt. De levering zou gratis zijn omdat men de inzet van een truck of bestelwagen vermijdt.

Ziekenhuizen

Onlangs startte ook UPS met het vervoer van pakjes per drone, maar dit bedrijf beperkt de inzet tot het vervoer van dringende medische stalen en producten tussen ziekenhuizen. Hetzelfde doet Swiss Post al een tijdje en in Zwitserland en ook in Antwerpen zijn testvluchten tussen hospitalen georganiseerd.

Randfenomeen

Leveringen van ‘gewone’ pakjes, voor e-commerce bijvoorbeeld, worden daarentegen door zo goed als alle spelers als zinloos bestempeld. Bijna dag op dag vijf jaar geleden voerde DHL de eerste testvlucht uit tussen Duitsland en het Waddeneiland. Sindsdien is de technologie verder ontwikkeld en zijn er nog meermaals testen geweest in de Alpen en in Afrika. Maar volgens het Duitse pakjesbedrijf zal het bij een R&D-project blijven. Aan de nieuwssite Verkehrsundschau zei een woordvoerster van de Duitse vereniging van pakjesvervoerders dat het ‘een randfenomeen’ zal blijven. 

Ook bij ons is men tot deze slotsom gekomen. De kosten van een drone zijn veel te hoog tegenover die van een fietskoerier, die minstens even snel is. Tenzij voor zeer waardevolle en urgente producten zoals medicijnen.