Met de komst van ChatGPT en andere toepassingen beleefde artificial intelligence in 2023 zijn doorbraak bij het grote publiek. Retailers gebruiken het al langer, maar wat kunnen ze er nog meer mee doen? En hoe goed doen ze het? Een gesprek met experte Geertrui Mieke De Ketelaere, adjunct-professor aan Vlerick Business School en strategisch adviseur bij onderzoekscentrum Imec.

Geertrui Mieke De Ketelaere – de dubbele voornaam kwam er omdat Geertrui in het buitenland niet altijd lekker bekt – is al sinds de jaren ’90 bezig met robotica en artificiële intelligentie (AI). Het was haar specialisatie toen ze burgerlijk en industrieel ingenieur studeerde. Vandaag is ze adjunct-professor aan Vlerick Business School, strategisch adviseur bij Imec (IDLab), heeft ze een boek over AI op haar naam (Mens versus machine) en adviseerde ze verschillende retailers rond het thema. “Ik ben al 30 jaar bezig in de wereld van data, analyses en algoritmes. Tien jaar daarvan heb ik me gespecialiseerd in alles wat met klantendata te maken heeft. Bij AI- en technologiebedrijf SAS heb ik de volledige digitale evolutie meegemaakt, van e-mail helemaal in het begin tot locatiedata op apps en clickstream data, gegevens die we achterlaten op e-commerceplatformen. In de retail lukt het steeds beter om in het hoofd van de klant te kijken. We zijn van een push- naar een pull-verhaal gegaan. Er wordt veel meer geanticipeerd op wat consumenten doen, getriggerd door het feit dat we aan de hand van data kunnen zien wat er in het hoofd van de klant omgaat.”