Het bundelen van pakjeszendingen in stedelijk gebied zorgt niet voor minder vervoer en zeker niet voor minder kosten. Om de impact van de bezorging in de steden te verminderen bieden alternatieve en minder ingrijpende oplossingen veel betere resultaten, zo blijkt uit onderzoek van BIEK, de Duitse vereniging voor de pakjeslogistiek.

Het is een vertrouwd beeld: twee bestelwagens van verschillende pakjesdiensten die in een straat komen leveren. Dat wekt bij de andere weggebruikers vaak wrevel op: zouden de pakjesleveringen niet gebundeld kunnen gebeuren, zodat er maar één bestelwagen gebruikt wordt? Hiermee moet men toch een aanzienlijke vermindering van het verkeer kunnen bereiken?  Het antwoord is ‘neen’, zo blijkt uit de praktijkstudie van BIEK. Aan de hand van reële gegevens van twee pakjesbezorgingsbedrijven in Nürnberg en München zijn de voor- en nadelen van de gebundelde pakjesleveringen becijferd en in kaart gebracht.

Uit deze studie blijkt dat gegroepeerde pakketbezorging niet de moeite waard.

Pakketten verzamelen en vervolgens geconsolideerd leveren, vermindert het aantal bezorgvoertuigen helemaal niet of met maar slechts 10%, zo blijkt. Positieve effecten op het verkeer zijn in de leveringsgebieden dus nauwelijks merkbaar. Hoewel de stopafstanden en de routelengtes iets korter zijn, wordt de capaciteitsbenutting niet verbeterd. Hierdoor verbetert de logistieke efficiëntie op de afzonderlijke routes maar voor een klein beetje.

Deze kleine winsten gaan geheel of gedeeltelijk verloren door het vereiste verkeer tussen de depots van de pakjesdiensten, zelfs indien deze verdeelcentra gunstig gelegen zijn. Ongunstige depotlocaties leiden zelfs tot aanzienlijk meer verkeer. Het verplaatsen van de pakjes bestemd voor bundeling tussen de verschillende depots moet met trucks gebeuren en veroorzaakt dus meer zwaar verkeer en zorgt voor extra kosten. 

Kwaliteitsverlies

Het neemt ook tijd in beslag, waardoor de levering vertraging oploopt, tot zelfs een dag. De kwaliteitsverliezen ten nadele van de afzenders en geadresseerden zijn dan ook aanzienlijk. Daarbij komt nog dat de personeelskosten verhogen, zonder dat ze gecompenseerd kunnen worden door een productiviteitsverhoging.

Het bundelen van de leveringen heeft dus meer nadelen dan voordelen: het sop is de kolen niet waard, besluit de studie.

Alternatieve concepten

BIEK ziet dan ook meer heil in alternatieve concepten om de stedelijke logistiek duurzamer te maken en de impact op het verkeer te verminderen. De vereniging citeert onder meer het verbeteren van de interactie met de ontvangers, route-optimalisatie, de aanleg van aangepaste loszones, levering op de werkplek, microdepots in het stadscentrum in combinatie met vrachtfietsen, gemeenschappelijke pakjeskluizen voor verschillende leveranciers en meer inzet van afhaalpunten.

De studie kunt u hier downloaden.