Het Nederlandse modeconcern R&S doet vandaag een aankoopbod op FNG waardoor de miljoen euro omzet zou draaien. Toch behouden de Belgische aandeelhouders van FNG hun positie binnen de nieuwe groep.

FNG en zijn stichters, Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke zijn niet aan hun eerste proefstuk toe.

Het Vlaamse modetextiel bedrijf lijkt het perfecte parcours te lopen en wordt stilaan een voorbeeld in de lage landen met merken als Claudia Sträter, CKS, Expresso en Fred&Ginger. FNG bouwt gezond verder zowel op financieel vlak, als op productvlak en op de merkenportfolio maar ook op retailvlak.

"Vandaag heeft onze bedrijfsgroei nood aan een sterk logistiek platform en dat kan R&S bieden" zegt Dieter Pennickx, CEO van FNG.

"R&S haalt 25% van zijn omzet van 100 miljoen euro uit online activiteiten. En het succes in de e-commerce wordt bepaald door de backoffice. "Vandaag besteld en morgen geleverd" vergt diepgaande logistieke capaciteiten, die nodig zijn voor een duurzame groei.

Door de aankoop van FNG door R&S zijn vooral synergiën mogelijk omdat beide bedrijven complementair zijn. 

En momenteel liggen de kansen in de fashion in het bundelen van de kansen. De retail fashion markt is een consoliderende markt en je moet er snel bij zijn".Toch lijkt FNG de stappen niet over te slaan die nodig zijn om duurzaam te consolideren.

"Vandaag kan je in een moeilijke markt marktaandeel kopen aan een redelijke prijs. Daarna zorgen wij zelf wel voor de marge," aldus Dieter Penninckx.

FNG Worldwide? 

Dieter Penninckx en zijn team lijken een model te hebben dat schaalbaar is. Maar waar ligt dan de grens voor de groei van FNG?

Is the sky the limit? "Vandaag wordt 10% van de groei van FNG gerealiseerd is Frankrijk, Spanje, en Duisland maar dan wel via 

wholesale en web. Er zijn al enkele vliegers opgegaan over internationale groei maar we blijven met onze 

voeten op de grond. Er zit toekomstmuziek in een meer globale wereldwijde groei voor FNG maar of we dit morgen zullen doen iblijft een open vraag.

We willen vooral bij de betere van de klas horen en eerst onze thuismarkt managen.

Als je een vrije kasstroom van 15% ambieert op je omzet ben je nog geen wereldspeler maar toch wel bij de beteren van de klas. En dat is ons doel."