De totale marktwaarde van fairtradeproducten is vorig jaar met 20% gestegen naar 312 miljoen euro. De helft is wel te danken aan hoge inflatie.

“Fairtrade doet het goed in België. Zeer goed zelfs”, zegt Fairtrade Belgium. De totale marktwaarde van fairtradeproducten steeg met 20%, weliswaar voor een belangrijk deel dankzij de hoge inflatie en deels ook aan gunstige wisselkoersen. Toch is er nog een reden om positief te zijn, geeft de organisatie aan: ook de Fairtrade-premie, een belangrijk indicator is voor de impact, steeg met 17,6%. De verkoop van fairtradeproducten zorgde voor 4 miljoen euro aan premies die boerencoöperaties naar eigen goeddunken kunnen investeren. Volgens de organisatie is er ook vooruitgang in marktaandeel voor vooral cacaoproducten, dat 20,3% bereikt. Vijf jaar geleden was dat nog maar 4,6%. Ook voor koffie en bananen is er een stijging tegenover vijf jaar geleden: respectievelijk van 4% naar 4,7% en van 18,3% naar 20,7%. Fairtrade Belgium verwijst naar het feit dat meer bedrijven, waaronder hard discounters, zich engageren voor eerlijke handel en voor een groter aanbod in de winkelrekken. 

“We zien dat Fairtrade meer en meer mainstream wordt en zijn weg vindt in de supermarkt”, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “Retailers hebben vaak onvoldoende capaciteit en expertise om voor elke risicovolle waardeketen een eigen controle systeem op te zetten. Fairtrade biedt voor hen een heel robuuste oplossing die de lat hoog legt zodat de sociale en milieu issues worden aangepakt én onafhankelijk wordt geverifieerd”. Niet enkel retailers maar ook merken kiezen in toenemende mate voor Fairtrade omdat ze het label zien “als een sterk instrument om hun productportefeuille op een geloofwaardige, impactvolle manier te verduurzamen”, aldus Philippe. Ook het beleid steekt een handje toe, aldus Fairtrade Belgium. “Getuige daarvan de evoluties betreffende de EU richtlijn rond de zorgplicht en de EU wet rond het verbod op geïmporteerde ontbossing. En ook lokale besturen blijven zich engageren: met 246 Belgische Fair Trade Gemeenten blijft België bij de koplopers inzake lokaal engagement voor eerlijke handel.”