Belgische voedingsmiddelen en dranken doen het beter dan ooit in het Verenigd Koninkrijk, zo meldt Fevia. Volgens de federatie is dit een teken dat Belgische bedrijven goed voorbereid waren op de Brexit, waarschijnlijk beter dan hun concurrenten in de buurlanden.

De export van Belgische voeding en dranken naar het Verenigd Koninkrijk groeide met 33% in vergelijking met 2019. Dat meldt Fevia. Nu het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uitmaakt van de Europese Unie, is het de eerste overzeese exportbestemming voor Belgische voeding en dranken, goed voor 10% van onze export en een omzet van 2,89 miljard euro in 2022. Dranken, zowel alcoholische als niet-alcoholische, kenden vorig jaar de sterkste groei. Verder zijn onze bereide groenten en fruit, met name de Belgische frietjes, en onze graan- en onze zuivelproducten zeer gegeerd.  “Dat Belgische voedingsbedrijven de Brexit goed verteerden bewijst dat ze zeer goed waren voorbereid op de invoereisen die volgden na de Brexit”, klinkt het bij de federatie, die benadrukt dat onze bedrijven het beter doen dat hun buitenlandse concurrenten. Fevia waarschuwt wel dat er binnenkort nog meer invoervereisten en controles zullen volgen, met een grote extra werklast en kost voor de Belgische voedingsbedrijven als gevolg. De nieuwe reglementering had normaal in juli in voegde moeten gaan, maar de Britse regering heeft beslist om deze uit te stellen tot eind 2023. Tegen dan wil ze een “digitale grens” klaar hebben, waarbij ook sanitaire en fytosanitaire certificaten dan digitaal aangeleverd kunnen worden.  

"Best of Belgium"

Fevia maakte het nieuws bekend naar aanleiding van de economische missie naar het Verenigd Koninkrijk onder leiding van Prinses Astrid van 8 tot 12 mei, waaraan een dertigtal Belgische voedingsbedrijven deelnemen. Tijdens deze missie zullen Fevia, marketingbureau Green Seed UK en de Britse importeur Buckley & Beale een intentieverklaring met Ocado, de grootste online retailer voor voedingswaren in het Verenigd Koninkrijk, ondertekenen over de lancering van de “Best of Belgium” webpagina. “Naast vele andere voedingsproducten en dranken zijn de Belgische klassiekers bier, chocolade en koekjes uitgegroeid tot vaste waarden bij de Britse consument. Het zijn dan ook die “Belgian classics” die in de kijker zullen staan op de “Best of Belgium” pagina op Ocado, die later dit jaar live gaat”, klinkt het trots bij Fevia. “Op de pagina zullen aanvankelijk een 50-tal producten van Belgische voedingsbedrijven te koop zijn. Na de pilootfase zal de pagina geleidelijk aan uitgebreid worden.”