#② Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland. 

Investeren in koelingsystemen is één van de duurste dingen die een winkel kan doen op het vlak van inrichting. Energieverbruik, betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, look en commerciële impact: het is belangrijk dat je de juiste keuzes maakt, en een bezoek aan hallen 15, 16 en 17 brengt bij elke editie spectaculaire innovaties van specialisten in de sector aan het licht. Toch vinden we soms ook belangrijke innovaties bij exposanten waar we het niet zouden verwachten. Het bewijs vinden we bij Saint-Gobain die, naast een producent van frigo’s, ook leverancier is van de deuren die ze afdekken. 

De glasreus had verschillende innovaties op zijn stand. Zo waren er onder meer de ‘Purity Air’-deuren, die volledig van antireflecterend glas zijn gemaakt, inclusief de staanders die transparant zijn wat in lijn ligt met de grote trend van het moment. Het voordeel van een glazen kabelgoot in tegenstelling tot een transparante plastic versie? Een meer hermetische afsluiting waardoor er minder lucht tussen de deuren kan komen of kan ontsnappen. Het bedrijf blijft ook zijn glaspanelen en die van de Eko Pro-familie verder verbeteren. Die panelen zijn ontworpen voor de horizontale deksels van autonome frigoboxen: ze besparen niet alleen energie, maar zijn ook bestand tegen condensatie.