- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De positieve trend in het Europese consumentenklimaat heeft zich doorgezet tijdens het tweede kwartaal van 2017. Ook in België is de consument over het algemeen optimistisch.
In opdracht van de Europese Commissie bevraagt onderzoeksbureau GfK maandelijks 40.000 mensen uit de 28 Europese lidstaten over hun economische situatie en hun verwachtingen van de evolutie daarvan. Daaruit bleek eerder al dat de Europese consument eind 2016 optimistischer werd, en dat die positieve evolutie zich doorzette in 2017. Meer zelfs: in februari kende het Europese consumentenklimaat voor het eerst in negen jaar een piek.
Nu blijkt dat die trend zich verderzet in het tweede kwartaal van 2017. Eind juni klokte het Europese consumentenklimaat af op 19,1 punten, een waarde die niet ver ligt onder de recordmaand februari (19,9 punten). Het consumentenvertrouwen bleef daarmee hoog voor de 28 EU-landen. Toch waren er tussen de Europese landen onderling grote verschillen, zegt GfK-consumentenexpert Rolf Bürkl.
"Eén van de duidelijkste trends in het tweede kwartaal was de merkbaar positieve invloed van het 'Macron-effect' op het consumentenklimaat in Frankrijk. Aan de andere kant van Het Kanaal keek de Britse consument dan weer kennelijk sceptisch naar de Brexit-onderhandelingen, wat werd weerspiegelt in de zwakke scores die de indicatoren daar vertoonden. Spanje en Portugal, daarentegen, waren bij de grote winnaars van dit kwartaal, daar de consument in deze landen weer wat meer vertrouwen toonde in het economische herstel”, klinkt het.
Aan het eind van het tweede kwartaal was de Belgische consument wat de economische verwachtingen betreft veel optimistischer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar: de indicator steeg namelijk met 20.9 punten naar 14.2 en volgde daarmee de positieve trend van het eerste kwartaal.
Wat betreft grotere aankopen, legt de consument bij ons wel wat meer voorzichtigheid aan de dag: met 13.5 punten stond deze indicator op hetzelfde niveau als vorig jaar, maar daalde met 3.1 punten in vergelijking met het meer optimistische eerste kwartaal van dit jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?