iStock
Exclusief
iStock
In 2023 mocht onze goede oude streepjescode vijftig kaarsjes uitblazen. We blikken hier even terug op de verschillende stappen in de ontwikkeling van deze technologie, die de klanten in de winkels elke dag kostbare tijd helpt winnen en de retailers veel geld helpt besparen.
“Alles begon in de Verenigde Staten”, vertelt Jan Somers, CEO bij GS1 Belgilux. “Het was voor de reusachtige Amerikaanse supermarkten haast onmogelijk geworden om een prijs aan te brengen op elk van de ontelbare producten in de winkelrekken. Daarom gingen ze op zoek naar een oplossing. IBM reikte hun die aan door gebruik te maken van een technologie uit de jaren 1940: de beroemde streepjescode. Op die manier konden de retailers die code scannen aan de kassa, ze linken aan een prijs, de betaling verwerken en een kassabon voor de consument maken. Je moet goed beseffen dat zo’n systeem in die tijd een echte innovatie vormde, een ware revolutie zelfs in de sector. En dat had Albert Heijn goed begrepen – de Nederlandse groep was op dat moment al actief aan de andere kant van de Atlantische Oceaan en bracht de technologie over naar Europa. Zo ontstond toen de ‘European Article Number’, beter bekend als EAN.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?